Agencja reklamowa, a promocja sklepu internetowego – Czy warto?

agencja reklamowa, studio reklamowe, reklama sklepu internetowego, promocja sklepu internetowego, oferta agencji reklamowej

Agencja reklamowa niekiedy jest w stanie bardzo pomóc w reklamie sklepu internetowego i skutecznym promowaniu jego produktów. Konkurencja jest jednak dużo, a podobne firmy o tym zakresie działalności rosną jak grzyby po deszczu. Ofertę agencji reklamowej trzeba umieć zweryfikować pod kątem naszego konkretnego sklepu. Czy warto i kiedy najlepiej zdecydować się na usługi agencji reklamowej? 

Dla kogo agencja reklamowa lub studio reklamowe? 

Niekiedy mówi się, że agencja reklamowa lub studio reklamowe to rzecz tylko dla dużych firm. Wśród osób w branży i nie tylko panuje bardzo popularny mit na temat tego, że małych firm nie stać na działania agencji. Rzeczywistość jednak często wygląda inaczej. Szczególnie w czasach, gdy studia reklamowe muszą dopasowywać swoje oferty do oczekiwań rynku i widocznych na nim dynamicznych zmian. 

Współcześnie coraz większa część agencji skupia się również na klientach posiadających nieco mniejsze firmy. Dostosowują pakiety konstruując je w taki sposób, aby pomogły każdemu zleceniodawcy osiągnąć założone cele biznesowe w stosunkowo krótkim czasie. Skuteczne działania, osiągnięte cele, a co za tym idzie, większe zyski wpływają również na budżet marketingowy. Skuteczne agencje reklamowe nie obawiają się wysunąć atrakcyjnej oferty, gdyż na przestrzeni czasu wiedzą, że pomagając klientowi w generowaniu zysków mogą następnie zaproponować bardziej obszerny szereg działań. 

Promocja sklepu internetowego więc finalnie jest możliwa we współpracy z agencją bez względu na to, czy posiadasz dużą, czy małą firmę. Siłą rzeczy nawet wyspecjalizowany specjalista, przykładowo lekarz, może zlecić część prac związanych ze swoim wizerunkiem agencji właśnie. Ona natomiast będzie w stanie wszystkie obowiązki wykonać w sposób profesjonalny. Nie zawsze jednak współpraca ze studiem tego rodzaju może być najlepszą opcją. Błędem jest myślenie, że nie ma innych możliwości, gdyż wbrew pozorom w rzeczywistości pojawia się ich dosyć sporo. 

Czym zajmuje się agencja reklamowa? 

Agencja reklamowa zajmuje się różnymi aspektami reklamy firm w internecie i poza nim. Niektóre z nich organizują nawet wydarzenia i konferencje prasowe. Natomiast Ciebie najpewniej interesuje typ agencji, który pomaga w promocji sklepów internetowych. Tutaj oferty będą różne, a zakres prac inny w zależności od tego, jaką agencje przyjdzie nam wybrać. Dzielą się one na takie, które zajmują się wybraną częścią reklamy (np. głównie mediami społecznościowymi) i inne, rozbudowane agencje posiadające kompetencje w każdym z obszarów reklamy sklepu. 

Kilka aspektów, które z powodzeniem wykonają agencje reklamowe: 

  • Spoty reklamowe, materiały wideo, materiały vlogowe 
  • Sesje zdjęciowe, sesje produktowe do sklepu 
  • Reklama w mediach społecznościowych (np. na Facebooku i Instagramie) 
  • Odnowienie sklepu internetowego 
  • Zaprojektowanie i odnowienie szaty graficznej Twojej marki 
  • Kreacja określonego wizerunku wśród wybranej grupy docelowej 
  • Kampanie reklamowe sklepu internetowego Ads (np. Remarketing)
  • Google Ads 
  • Pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce 
  • Opisy produktów, kategorii i inne teksty reklamowe 
  • Konsultacje marketingowe
  • Szkolenia marketingowe 

Jest też wiele innych elementów reklamy, którymi zajmują się agencje reklamowe. Wybór jest ogromny, a Ty możesz przy nim kierować się zarówno marką firmy, jej renomą, ocenami, historią lub innymi czynnikami. Możesz też zaufać swoim znajomym przedsiębiorcom, którzy również posiadają i promują sklepy internetowe. Zapytaj się wtedy, jakie są ich doświadczenia i zasięgnij dobrej rady odnośnie własnej sytuacji. 

Wady i korzyści korzystania z oferty agencji 

Promocja sklepu internetowego z pomocą agencji marketingowej lub reklamowej to tylko jedna z możliwości. Obok niej zaraz stoją freelancerzy i opcja stworzenia wewnętrznego działu marketingu w organizacji. Dzięki tak szerokiemu wachlarzowi możliwości możemy z jednej strony wybrać wśród większej ilości kandydatów, lecz z drugiej paraliżuje to naszą decyzyjność. Warto więc poznać zalety i wady każdego z wymienionych rozwiązań, co daje nam możliwość podjęcia w pełni świadomej i przemyślanej, finalnej decyzji. Poniższe punkty zostały wykonane z założeniem, że mamy kontakt z rzetelnym i uczciwym studiem reklamowym.

Korzyści: 

  • Pewność otrzymania fachowej obsługi i doświadczenia 
  • Dobry kontakt z agencją dzięki opracowanych przez nią wewnętrznie procesów
  • Możliwość wykonania wszystkiego w jednym miejscu (jeżeli agencja nie jest wąsko wyspecjalizowana) 
  • Pewność otrzymania materiału stworzonego przez pewien zespół z uzupełniającymi się kompetencjami (grafikę od grafika, tekst od copywritera itp.)

Wady:

  • Niekiedy długi czas oczekiwania na materiały i odpowiedzi od dedykowanej osoby lub zespołu
  • Wysokie koszty promocji sklepu internetowego w porównaniu do innych rozwiązań 
  • Trudność w weryfikacji uczciwości i rzetelności pracy firmy wykonawczej 
  • Brak pewności w stosunku do osób wykonujących daną pracę (często nie mamy dostępu bezpośrednio do specjalistów)
  • Niejasność modeli rozliczeń 
  • Brak inicjatywy podejmowanej samodzielnie przez osoby z agencji odpowiedzialne za projekt (szczególnie, gdy jest małych rozmiarów)

Teraz już wiesz mniej więcej, czy jest czego się obawiać przy wyborze współpracy z agencją przy promocji sklepu internetowego. Najważniejsze jest zaufanie i pewność w stosunku do rzetelności agencji, bo często możesz nie rozumieć zagmatwanych raportów. Wtedy najważniejsze okażą się dla Ciebie realne wyniki poszczególnych działań i wytłumaczenie niezrozumiałych liczb przez pracownika agencji. Musisz wtedy mieć pewność, że on chce dla Ciebie jak najlepiej. 

Alternatywy w zlecaniu reklamy sklepu internetowego – Co mamy do wyboru? 

Oprócz agencji lub studia reklamowego, możemy zlecić reklamę sklepu internetowego też na inne sposoby. Niektóre z nich z pewnością przyszły Ci na myśl. Pora jednak scharakteryzować każdy z nich i na podstawie wspomnianej analizy podjąć ostateczną decyzję. 

Freelancer – Osoba wyspecjalizowana w konkretnych obszarach marketingu, która akurat może odpowiedzieć na sygnalizowane przez nas potrzeby. Freelancerzy to często osoby z działalnością gospodarczą, którzy po pracy na kilku etatach w branży marketingowej stwierdzili, że lepsze dla nich będzie kreowanie własnej drogi i samodzielne obsługiwanie klientów. Dzięki temu masz szansę otrzymać usługę dopasowaną do swoich potrzeb, bardziej elastyczną, a przede wszystkim tańszą. To szczególnie atrakcyjne rozwiązanie w średnich firmach, których budżet jest ściśle ograniczony. Nie chcą one decydować się na nieco droższe usługi agencji, więc wybierają specjalistę, który zaproponuje im równie atrakcyjne rozwiązanie umożliwiając zrównoważony, dalszy rozwój.

Pracownik na etacie – Pytanie o to, czy pracownik na etacie będzie lepszy od współpracy z agencją reklamową przy promocji sklepu internetowego jest jednym z tych najczęściej stawianych. Odpowiedź nie jest taka prosta. Udzielenie jej wymaga przeanalizowania konkretnych sklepów internetowych, struktur firm i następnie dopiero wyciągnięcie wniosków. W przypadku dużych budżetów i planów marketingowych najbardziej popularnym sposobem jest budowanie małego działu marketingu wewnątrz firmy i zlecanie części prac kreatywnych i technicznych na zewnątrz. Dzięki temu przedsiębiorca zachowuje pewną część wiedzy i działań w środku, lecz jednocześnie może liczyć na profesjonalną obsługę agencji. Dzięki temu pracownicy wewnętrzni otrzymują niezbędne materiały (np. grafiki, wideo) i wiedzę marketingową podczas konsultacji z agencją. Pracownik na etacie staje się opłacalny dopiero na późniejszym etapie, gdy firma posiada ogromny budżet marketingowy. Przy mniejszych kampaniach marketingowych zdecydowanie atrakcyjniejsze pod względem cenowym jest skorzystanie z usług freelancera lub agencji. 

Agencja reklamowa – Co warto sprawdzić przed podjęciem współpracy?

Załóżmy, że zdecydowaliśmy się na usługi agencji reklamowej. Przed wyborem konkretnej firmy musimy jednak zweryfikować jej kompetencje i profesjonalizm. Wiadomym jest, że nie zawsze będziemy mogli w stu procentach się upewnić do naszej decyzji, lecz zwracając uwagę na poniższe aspekty znacznie zmniejszamy szansę podjęcia złej decyzji. 

Portfolio – Numer jeden, jeżeli chodzi o rzeczy konieczne do sprawdzenia przed podpisaniem umowy. Najlepiej, gdy dowiemy się nie tylko z kim pracowała konkretna agencja reklamowa i jakie sklepy internetowe promowała. Ważne mogą okazać się też informacje na temat zakresu pracy z linkami do publikacji. Wtedy mamy możliwość przeanalizowania działań, określenia, czy nam się podobają i czy ta jakość będzie odpowiednia przy naszych planach marketingowych. Im więcej transparentności agencji na stronie internetowej i w mediach społecznościowych, tym lepiej. 

Historia publikacji – Przypadek agencji reklamowych jest o tyle specyficzny, że nie zawsze ta z większym doświadczeniem zrobi lepszą reklamę sklepu internetowego. Te starsze mogą charakteryzować się korzystaniem z utartych schematów i brakiem kreatywności, lecz nie jest to zasada. Wybierając jednak profesjonalnego wykonawcę w zakresie promocji i materiałów reklamowych powinniśmy zwrócić uwagę na historię jej publikacji. Jaki język stosuje agencja? Czy podoba nam się sposób, w który przedstawia swój zespół? Czy wzbudza nasze zaufanie? Czy firma regularnie publikuje nowe rzeczy? Odpowiadając na wspomniane pytania będziemy mieli szerszy pogląd na dotychczasowe działania agencji. Mamy też szansę wtedy “poczuć” jej poczucie humoru i styl reklamy. 

Oceny przeszłych klientów – W każdej branży są firmy uczciwe, rzetelne i produktywne, które podchodzą do swoich obowiązków w sposób profesjonalny. Druga strona medalu to niektóre agencje, które nie zawsze kierują się w pierwszej kolejności dobrem klienta. Optymalizacja i chęć większego zysku skłania je do zaniżania zakresu prac i obniżenia jakości. Zbadamy, w której sytuacji są nasi kandydaci do współpracy, gdy zapoznamy się z ocenami z ich przeszłymi klientami. Niekiedy relację z nimi zobaczymy również przeglądając media społecznościowe. Firmy chwalące się klientami, projektami i podobnymi aspektami muszą być przecież na tyle pewne, że wspomniana firma również jest zadowolona ze współpracy, jeżeli pozwala na publikacje.

Skuteczna promocja sklepu internetowego – Ile sklepów, tyle dróg! 

Skuteczna promocja sklepu internetowego to konieczność bycia kreatywnym, posiadania wiedzy technicznej i doświadczenia w branży. Know-How umożliwia wpadanie na dobre pomysły i skuteczną ich egzekucję na dalszych etapach. Bez względu na to, czy wybierzemy reklamę z pomocą agencji reklamowej, freelancera czy zatrudnimy pracownika, to na strategii działań, celach i skonstruowaniu planu powinniśmy skupić się w pierwszej kolejności.