Audyt SEO sklepu internetowego, strony lub bloga co prawda nie pozycjonuje sam w sobie, lecz pomaga nakreślić kierunek i określić, co do tej pory było robione w niewystarczający sposób. Wyznacza kierunki rozwoju, pozwala na zyskanie nowej perspektywy i wiedzy, która następnie ułatwia działania marketingowe. Niekiedy sklepy internetowe przez lata nie wiedzą, co mogą poprawić, aby wszystko zaczęło chodzić lepiej. A wystarczyłby darmowy audyt SEO wykonywany przez specjalistę.
Audyt SEO sklepu internetowego – Co to jest?
Audyt SEO sklepu internetowego często mylony jest z pozycjonowaniem. Tymczasem można określić go bardziej raportem wyznaczającym kierunek rozwoju pod tym kątem. Analiza SEO ma wskazać, co działa dobrze, co może działać lepiej, a co wcale nie działa, a mogłoby zacząć w dłuższej perspektywie. Niektóre agencje pozycjonowania przeprowadzają go bezpłatnie, aby w ten sposób pokazać klientowi przyszły zakres działań. Uwidaczniają w ten sposób, nad czym mogą pracować, aby zwiększyć skuteczność.
Wyobraź sobie sytuację, w której zastanawiasz się, dlaczego pozycje fraz kluczowych dla Twojego sklepu internetowego stoją w miejscu. Czy wszystko zostało zrobione tak jak trzeba? Jakie frazy stoją w miejscu? Co zostało zrobione w poprzednich kilku miesiącach, a co nie? Co można zrobić, aby poprawić wynik? Jak rozwijać sklep internetowy i zwiększać sprzedaż internetową? Ile kosztuje pozycjonowanie fraz kluczowych z branży i ile czasu może to zająć? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań udziela właśnie audyt SEO strony www lub sklepu.
Analiza SEO wymaga odpowiedniego myślenia i nawyków
Dlaczego analizy SEO nie może przeprowadzić każdy? Przeprowadzenie jej wymaga między innymi wiedzy eksperckiej, doświadczenia i umiejętności związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych. Specjalista powinien być na bieżąco z trendami obecnymi w branży, nowinkami, a także mieć pojęcie o użyteczności UX (User Experience), aby wprowadzone zmiany nie miały dużego wpływu na pogorszenie odczuć konsumentów. Optymalizacja i pozycjonowanie powinny bowiem iść w parze z odczuciami użytkowników i nie odbierać witrynie jej estetyki.
Podejmując się zadania, którym jest audyt SEO sklepu internetowego, powinniśmy myśleć jak wyszukiwarka. Tak, gdybyśmy mieli wymienić się na umysły właśnie z Google i od teraz poruszać się z ich tokiem myślenia. Powinniśmy zadawać pytania jak robot Google, naśladować algorytm i interpretować sklep internetowy w takich sposób, w który on by to robił. Finalnie bowiem to właśnie z taką myślą, aby tworzyć treści i struktury najbardziej atrakcyjne zarówno dla wyszukiwarki jak dla użytkowników, podchodzimy do tego wyzwania.
Jak zrobić audyt SEO strony www? – Podział na części
Każdy, nawet ten darmowy audyt SEO strony www lub sklepu internetowego posiada dwie części. Należy zawrzeć w takim dokumencie wiele informacji. Niektóre z nich będą dotyczyły tego, co się dzieje na stronie (optymalizacji on-page) i tego, co ma miejsce poza wspomnianą stroną (off – page). Każdą z tych rzeczy przeanalizujemy i wyciągniemy wnioski korzystając z programów monitorujących i analitycznych związanych z branżą marketingową.
On-Page SEO – Wszystkie rzeczy, techniczne ale nie tylko, związane ze stroną lub sklepem internetowym. Zawieramy tutaj jako specjaliści wszystko, co przychodzi nam na myśl w kontekście witryny od jej środka. Uwzględniamy jej prędkość, strukturę wewnętrzną, rozmiar obrazków z grafikami, a także inne czynniki, które mają wpływ na jej pozycje.
Off-Page SEO – Czas na to, co się dzieje poza stroną! Analiza Search Engine Optimization powinna zawierać również to, co w innych miejscach w internecie. Należą do nich linki zewnętrzne (między innymi te znalezione w narzędziu zwanym Google Search Console) i analiza stron, z których te linki pochodzą. Pamiętajmy, że źródła mogą być wartościowe i niewartościowe. Niektóre nawet mogą nam zaszkodzić jako firmie (np. wizytówki z firmami pod te właśnie cele). Google stawia na naturalne rozchodzenie się rekomendacji w sieci.
Co znajduje się w audycie SEO strony internetowej?
Biorąc się do analizy pod kątem SEO swojej strony internetowej, powinieneś wiedzieć, co powinno się w nim znaleźć. Przygotowaliśmy więc listę, w której znajdziesz większość przydatnych czynników. Analizując je kolejno i wyciągając wnioski będziesz w stanie zwiększyć szansę na skuteczne działania pozycjonerskie w dłuższej perspektywie. Później z tego może wyjść solidny raport i informacja zwrotna!
- Technikalia
- analiza domeny i przekierowań
- stan indeksu (czy strona lub sklep poprawnie jest odczytywany przez roboty)
- obecność map XML
- widoczność błędów (np. 404) (czy się znajdują?)
- wykluczenia z indeksowania (czy są słuszne?)
- Widoczność sklepu internetowego lub strony w internecie
- firmowe wyniki (np. nazwa firmy – czy jest na pierwszym miejscu?)
- jakie słowa kluczowe wbiły się dotychczas do top 10, jeżeli którekolwiek?
- konfiguracja Google Moja Firma
- recenzje produktów marki i ogólne opinie uwiarygodniające markę w oczach potencjalnych klientów
- najbardziej opłacalne frazy w Google Search Console
- historia domeny i firmy ogólnie w Google
- konkurencja (jak nasza firma ma się do niej)
- Title i meta title
- wielokrotność (czy przypadkiem ich nie powtarzamy w ramach jednego sklepu internetowego wiele razy)
- słowa kluczowe w tytułach i meta tytułach
- atrakcyjność pod względem użyteczności zarówno tytułów jak i meta tytułów
- Struktura i treści całej strony internetowej
- układ linków wewnętrznych (czy jest zrobiony w prawidłowy sposób)
- menu główne (czy zawiera wszelkie korzystne elementy)
- linki nofollow (gdzie i na jakich podstronach)
- jak ma się stronicowanie (czy z pewnością Google indeksuje np. produkty znajdujące się na pierwszej, drugiej, trzeciej stronie serwisu)
- dostosowanie do urządzeń mobilnych
- poziom optymalizacji grafiki (jak bardzo została skompresowana)
- inne pliki (np. wideo)
- SSL (obecnie jeden z obowiązkowych elementów na stronie internetowej)
To podstawy, które powinny znaleźć się w takim audycie. Należy jednak pamiętać, że to nie wszystko. Powinien być on uzupełniony również o konkretne wskazówki i wytyczne do zmiany w przyszłości. Dopiero wtedy mamy szansę na osiągnięcie jakichkolwiek wyników. Musimy jako właściciele sklepów internetowych, doświadczeni sprzedawcy, wiedzieć, co można poprawić, aby sprzedawać więcej i osiągać inne korzyści. Otrzymując listę z rzeczami do poprawy możemy podjąć konkretne działania.
Darmowy audyt SEO często natomiast używany jest w branży ecommerce jako narzędzie marketingowe. Ma zachęcić klienta do skorzystania z usługi, często dobrej, w kwestii witryny i pozycjonowania. Często klient ma ten komfort, aby sprawdzić poziom pracy takiej agencji już na podstawie otrzymanego raportu i dopiero później podejmuje decyzję. Selly przykładowo wdrożyło specjalnie dla swoich klientów na platformie abonamentowej do sklepów SaaS darmowe konsultacje z partnerską agencją, aby mogli poprawić szczegóły. Godzina, w ciągu której można poddać chociażby podstawowe rzeczy analizie i dokonać pewnych zmian. Mamy nadzieję, że teraz wykonanie audytu dla siebie, kogoś innego lub przeanalizowanie tego zewnętrznego będzie prostsze.