Audyt SEO sklepu internetowego, strony lub bloga – Jak zrobić?

Audyt SEO, audyt seo sklepu internetowego, audyty stron, analiza SEO, audyt strony internetowej, audyt strony www, audyt seo cena, darmowy audyt seo strony

Audyt SEO sklepu internetowego, strony lub bloga co prawda nie pozycjonuje sam w sobie, lecz pomaga nakreślić kierunek i określić, co do tej pory było robione w niewystarczający sposób. Wyznacza kierunki rozwoju, pozwala na zyskanie nowej perspektywy i wiedzy, która następnie ułatwia działania marketingowe. Niekiedy sklepy internetowe przez lata nie wiedzą, co mogą poprawić, aby wszystko zaczęło chodzić lepiej. A wystarczyłby darmowy audyt SEO wykonywany przez specjalistę. 

Audyt SEO sklepu internetowego – Co to jest? 

Audyt SEO sklepu internetowego często mylony jest z pozycjonowaniem. Tymczasem można określić go bardziej raportem wyznaczającym kierunek rozwoju pod tym kątem. Analiza SEO ma wskazać, co działa dobrze, co może działać lepiej, a co wcale nie działa, a mogłoby zacząć w dłuższej perspektywie. Niektóre agencje pozycjonowania przeprowadzają go bezpłatnie, aby w ten sposób pokazać klientowi przyszły zakres działań. Uwidaczniają w ten sposób, nad czym mogą pracować, aby zwiększyć skuteczność. 

Wyobraź sobie sytuację, w której zastanawiasz się, dlaczego pozycje fraz kluczowych dla Twojego sklepu internetowego stoją w miejscu. Czy wszystko zostało zrobione tak jak trzeba? Jakie frazy stoją w miejscu? Co zostało zrobione w poprzednich kilku miesiącach, a co nie? Co można zrobić, aby poprawić wynik? Jak rozwijać sklep internetowy i zwiększać sprzedaż internetową? Ile kosztuje pozycjonowanie fraz kluczowych z branży i ile czasu może to zająć? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań udziela właśnie audyt SEO strony www lub sklepu. 

Analiza SEO wymaga odpowiedniego myślenia i nawyków 

Dlaczego analizy SEO nie może przeprowadzić każdy? Przeprowadzenie jej wymaga między innymi wiedzy eksperckiej, doświadczenia i umiejętności związanych z pozycjonowaniem sklepów internetowych. Specjalista powinien być na bieżąco z trendami obecnymi w branży, nowinkami, a także mieć pojęcie o użyteczności UX (User Experience), aby wprowadzone zmiany nie miały dużego wpływu na pogorszenie odczuć konsumentów. Optymalizacja i pozycjonowanie powinny bowiem iść w parze z odczuciami użytkowników i nie odbierać witrynie jej estetyki. 

Podejmując się zadania, którym jest audyt SEO sklepu internetowego, powinniśmy myśleć jak wyszukiwarka. Tak, gdybyśmy mieli wymienić się na umysły właśnie z Google i od teraz poruszać się z ich tokiem myślenia. Powinniśmy zadawać pytania jak robot Google, naśladować algorytm i interpretować sklep internetowy w takich sposób, w który on by to robił. Finalnie bowiem to właśnie z taką myślą, aby tworzyć treści i struktury najbardziej atrakcyjne zarówno dla wyszukiwarki jak dla użytkowników, podchodzimy do tego wyzwania. 

Jak zrobić audyt SEO strony www? – Podział na części 

Każdy, nawet ten darmowy audyt SEO strony www lub sklepu internetowego posiada dwie części. Należy zawrzeć w takim dokumencie wiele informacji. Niektóre z nich będą dotyczyły tego, co się dzieje na stronie (optymalizacji on-page) i tego, co ma miejsce poza wspomnianą stroną (off – page). Każdą z tych rzeczy przeanalizujemy i wyciągniemy wnioski korzystając z programów monitorujących i analitycznych związanych z branżą marketingową. 

On-Page SEO – Wszystkie rzeczy, techniczne ale nie tylko, związane ze stroną lub sklepem internetowym. Zawieramy tutaj jako specjaliści wszystko, co przychodzi nam na myśl w kontekście witryny od jej środka. Uwzględniamy jej prędkość, strukturę wewnętrzną, rozmiar obrazków z grafikami, a także inne czynniki, które mają wpływ na jej pozycje. 

Off-Page SEO – Czas na to, co się dzieje poza stroną! Analiza Search Engine Optimization powinna zawierać również to, co w innych miejscach w internecie. Należą do nich linki zewnętrzne (między innymi te znalezione w narzędziu zwanym Google Search Console) i analiza stron, z których te linki pochodzą. Pamiętajmy, że źródła mogą być wartościowe i niewartościowe. Niektóre nawet mogą nam zaszkodzić jako firmie (np. wizytówki z firmami pod te właśnie cele). Google stawia na naturalne rozchodzenie się rekomendacji w sieci. 

Co znajduje się w audycie SEO strony internetowej? 

Biorąc się do analizy pod kątem SEO swojej strony internetowej, powinieneś wiedzieć, co powinno się w nim znaleźć. Przygotowaliśmy więc listę, w której znajdziesz większość przydatnych czynników. Analizując je kolejno i wyciągając wnioski będziesz w stanie zwiększyć szansę na skuteczne działania pozycjonerskie w dłuższej perspektywie. Później z tego może wyjść solidny raport i informacja zwrotna! 

  1. Technikalia 
    1. analiza domeny i przekierowań 
    2. stan indeksu (czy strona lub sklep poprawnie jest odczytywany przez roboty) 
    3. obecność map XML 
    4. widoczność błędów (np. 404) (czy się znajdują?)
    5. wykluczenia z indeksowania (czy są słuszne?)
  2. Widoczność sklepu internetowego lub strony w internecie 
    1. firmowe wyniki (np. nazwa firmy – czy jest na pierwszym miejscu?)
    2. jakie słowa kluczowe wbiły się dotychczas do top 10, jeżeli którekolwiek? 
    3. konfiguracja Google Moja Firma 
    4. recenzje produktów marki i ogólne opinie uwiarygodniające markę w oczach potencjalnych klientów 
    5. najbardziej opłacalne frazy w Google Search Console 
    6. historia domeny i firmy ogólnie w Google 
    7. konkurencja (jak nasza firma ma się do niej) 
  3. Title i meta title 
    1. wielokrotność (czy przypadkiem ich nie powtarzamy w ramach jednego sklepu internetowego wiele razy) 
    2. słowa kluczowe w tytułach i meta tytułach 
    3. atrakcyjność pod względem użyteczności zarówno tytułów jak i meta tytułów 
  4. Struktura i treści całej strony internetowej 
    1. układ linków wewnętrznych (czy jest zrobiony w prawidłowy sposób) 
    2. menu główne (czy zawiera wszelkie korzystne elementy) 
    3. linki nofollow (gdzie i na jakich podstronach)
    4. jak ma się stronicowanie (czy z pewnością Google indeksuje np. produkty znajdujące się na pierwszej, drugiej, trzeciej stronie serwisu) 
    5. dostosowanie do urządzeń mobilnych 
    6. poziom optymalizacji grafiki (jak bardzo została skompresowana) 
    7. inne pliki (np. wideo)
    8. SSL (obecnie jeden z obowiązkowych elementów na stronie internetowej) 

To podstawy, które powinny znaleźć się w takim audycie. Należy jednak pamiętać, że to nie wszystko. Powinien być on uzupełniony również o konkretne wskazówki i wytyczne do zmiany w przyszłości. Dopiero wtedy mamy szansę na osiągnięcie jakichkolwiek wyników. Musimy jako właściciele sklepów internetowych, doświadczeni sprzedawcy, wiedzieć, co można poprawić, aby sprzedawać więcej i osiągać inne korzyści. Otrzymując listę z rzeczami do poprawy możemy podjąć konkretne działania. 

Darmowy audyt SEO często natomiast używany jest w branży ecommerce jako narzędzie marketingowe. Ma zachęcić klienta do skorzystania z usługi, często dobrej, w kwestii witryny i pozycjonowania. Często klient ma ten komfort, aby sprawdzić poziom pracy takiej agencji już na podstawie otrzymanego raportu i dopiero później podejmuje decyzję. Selly przykładowo wdrożyło specjalnie dla swoich klientów na platformie abonamentowej do sklepów SaaS darmowe konsultacje z partnerską agencją, aby mogli poprawić szczegóły. Godzina, w ciągu której można poddać chociażby podstawowe rzeczy analizie i dokonać pewnych zmian. Mamy nadzieję, że teraz wykonanie audytu dla siebie, kogoś innego lub przeanalizowanie tego zewnętrznego będzie prostsze.