Gdzie promować sklep internetowy?

gdzie promować sklep internetowy, promocja sklepu internetowego, reklama sklepu internetowego, jak wypromować sklep internetowy

Jeżeli zadajesz pytanie o to, gdzie promować sklep internetowy, prawdopodobnie jesteś początkującym. Chciałbyś szybko zbudować pozycję sklepu na rynku i zdobywać kolejnych klientów. Wymaga to jednak pracy i wiedzy na temat tego, gdzie warto się znaleźć, jakie kampanie wykonać i ile budżetu poświęcić na działania. Promocja sklepu internetowego to bowiem temat tak szeroki, że można napisać o nim całą książkę, lecz istnieje kilka uniwersalnych zasad i porad, których nauczysz się bardzo szybko. 

Gdzie promować sklep internetowy? 

Gdyby opowiedzieć o granicach tego, gdzie promować sklep internetowy, należałoby wspomnieć, że ogranicza nas tylko wyobraźnia i budżet. Odpowiedzi mogłoby być dużo. My skupimy się w poniższym wpisie od tych, które sprawdzają się najczęściej. Można nawet powiedzieć, że służą jako podstawa jakichkolwiek działań. 

Jeżeli mielibyśmy wymienić jedną rzecz, którą powinieneś zapamiętać z tego artykułu, to fakt, że powinieneś znaleźć się dokładnie tam, gdzie Twój odbiorca. Jeżeli Twój potencjalny klient z grupy docelowej większość swojego wolnego czasu spędza w mediach społecznościowych i tam konsumuje treści, tam powinien trafić na Twoje produkty lub usługi. Jeżeli przez większość czasu wyszukuje interesujące go hasła w wyszukiwarce, postaw na pozycjonowanie. Jeżeli korzysta z salonów piękności, może powinieneś zaproponować im współpracę partnerską. Sam widzisz, że niezależnie, czego byśmy nie robili, to końcowy odbiorca jest najważniejszy. Reklama sklepu internetowego to nie coś, co robimy dla siebie. Robimy to w stu procentach dla klientów. 

Jak wypromować sklep internetowy? – Wybrane kanały marketingowe 

Myśląc o tym, jak wypromować sklep internetowy najczęściej przychodzą sprzedawcom do głowy rozwiązania takie jak Google Ads i Facebook. Rzeczywiście, są to ważne kanały, jednak zorganizowana i dopracowana strategia marketingowa łączy kilka kanałów w spójny sposób. Dzięki temu na różnym etapie świadomości użytkownicy mogą stykać się z różnymi przekazami i stopniowo przekonywać do produktu. Zacznijmy jednak od początku. Wiesz już, że najważniejszy jest odbiorca i to tam, gdzie on powinieneś się pojawić. Gdzie go więc znaleźć? 

Kanały poza internetem – Tutaj możesz wykazać się największą kreatywnością. Jeżeli posiadasz umiejętności planowania przestrzennego, możesz umieścić billboard z kreatywną reklamą sklepu internetowego. Oczywiście, jeżeli pasuje to do Twojej grupy docelowej i branży. Przykładowo jeżeli Twoimi potencjalnymi klientami są rodzice młodych dzieci, może dobrze postawić swoją reklamę obok fikolandu, galerii handlowej lub budynku o podobnym charakterze? A może wykorzystać budynek lub zostać sponsorem wydarzenia sportowego? Jeżeli pewne pomysły chodzą Ci po głowie, zadbaj o odpowiedni system mierzenia wyników i pewność, że potencjalni klienci zostaną skierowani w odpowiednie miejsce. Postaraj się, aby jak największą ich ilość zachęcić do zajrzenia na sklep internetowy, swoje profile w mediach społecznościowych lub subskrypcji newslettera. Zwiększaj swoje szanse na przesunięcie konsumenta w dół lejka sprzedażowego. 

Promocja sklepu internetowego w wyszukiwarce – Dostępne opcje 

Promocja sklepu internetowego w wyszukiwarce wiele imion ma. Dostępne opcje to pozycjonowanie sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania i Google Ads. Pierwsza opcja polega na tym, że pokazujesz się potencjalnym klientom, którzy wpisują konkretną frazę w Google. Przykładowo: 

  • Buty na zimę damskie rozmiar 38 

Wtedy, jeżeli wystarczająco dobrze wypozycjonowałeś swój sklep na wspomnianą frazę, pojawi się ona wysoko w wynikach. Zwiększa to szanse na to, że użytkownik kliknie akurat w tą pozycję i wejdzie do sklepu internetowego. Wtedy będzie już tylko o krok od dokonania zakupu. Opisaliśmy różne strategie pozycjonowania i optymalizacji strony w innych artykułach, więc odsyłamy do nich po więcej wiedzy. To, co chcemy dodać, jest to długoterminowe działanie i bardzo rzadko otrzymamy wyraźne wyniki już po miesiącu lub dwóch. Wypozycjonowanie się danych produktów jest nieprzewidywalne i zajmuje dużo czasu. 

Google Ads natomiast to po prostu płatna reklama w wyszukiwarce. Istnieją najróżniejsze jej rodzaje, a najpopularniejsze z nich to te w wynikach wyszukiwania i graficzne banery na stronach partnerskich i w serwisie YouTube. 

Jeżeli zastanawiasz się, gdzie promować sklep internetowy, a dokładniej, gdzie jest promowany przy wykorzystaniu Google Ads. Spójrz, tak jak w przykładzie pozycjonowania, na wyniki. Okazuje się, że pierwszych kilka pozycji ma obok oznaczenie, że jest sponsorowana. To znaczy, że właściciel sklepu nie dostał się na to miejsce organicznie, tylko zainwestował w reklamę. Właśnie tutaj pojawisz się, gdy zainwestujesz w tekstową reklamę Google Ads. Możesz znaleźć się też na dole wyszukiwania na konkretną frazę. Reklamę ustawisz zakładając konto Google Ads. 

Podstawą jest też zadbanie o swoją obecność w Google Maps, aby pokazać, że istniejemy i w którym miejscu. 

Wiele platform SaaS, na których funkcjonują sklepy internetowe umożliwia łatwe podłączenie kodów śledzących. Pozwala, na proste uzupełnienie meta tytułów i meta opisów, a także charakteryzuje się specjalnymi ułatwieniami mającymi na celu osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce. Jedną z takich platform do sprzedaży w abonamencie miesięcznym jest selly, która z pomocą szybkiego oprogramowania i podobnych rozwiązań pomaga swoim klientom budować skuteczny biznes. 

Reklama w mediach społecznościowych – Gdzie promować sklep internetowy? 

Kolejnym pomysłem, na który wpada większość przedsiębiorców rozważających różne miejsca promocji sklepu jest reklama w mediach społecznościowych. Pomysł sam w sobie jest bardzo dobry, gdyż to w nich często użytkownicy spędzają obecnie najwięcej czasu. To jednak kanał, w którym swoje działania trzeba szczególnie przemyśleć i strategicznie zorganizować. 

  • Trzeba znać swoją grupę docelową i wiedzieć, w którym medium mamy największe szanse na trafienie do niej. Media społecznościowe to nie tylko Facebook i Instagram. Dużą rolę zależnie od potencjalnego odbiorcy odegrać może LinkedIn, Snapchat, a nawet Pinterest lub TikTok. 
  • Spójność z innymi kanałami jest potrzebna, aby osiągnąć wysokie wyniki. To znaczy, że dobrze jest np. budować świadomość marki w mediach społecznościowych, aby następnie użytkownicy wpisywali dane hasła w wyszukiwarkę i trafiali do naszego sklepu przez Google Ads. 

Kluczem w mediach społecznościowych jest budowanie relacji. Warto o tym pamiętać w każdym momencie. Szczególnie, gdy po raz kolejny przyjdzie nam do głowy zwykły sprzedażowy post, jakich wiele. Poszukajmy swoich przewag konkurencyjnych, przemyślmy sposoby pozyskania użytkowników na dłużej, zaangażujmy ich za pomocą ankiet lub innych aktywności, a zakończmy próbą sprzedaży. Wszystko w sposób zorganizowany, zaplanowany, strategiczny i co najważniejsze, skuteczny. Trudno będzie nam wypracować dobre wyniki działając spontanicznie bez żadnego planu. 

Niemniej jednak coraz więcej firm słusznie dostrzega ogromną rolę mediów społecznościowych, a także konieczność pojawienia się w nich. Szczególnie, gdy przychodzi do tematu sklepów internetowych i kreatywnych, a jednocześnie efektywnych sposobów na ich promocję. 

Swoją komunikację wspierajmy kampaniami Facebook Ads, gdyż bez nich, szczególnie na początku, trudno będzie nam dotrzeć do szerszej publiki. Facebook Ads służą do wypromowania swojej treści, stworzonych reklam lub zwykłego postu wśród dokładnie stargetowanych użytkowników. Ustawiając reklamę w sposób zorganizowany, dopasowany i dokładny wykorzystując specjalistyczną wiedzę jesteśmy w stanie wypracować bardzo dobre wyniki w krótkiej i długiej perspektywie. 

Programy partnerskie i rabaty 

To pomysł, który wpada sprzedawcom do głowy, a może okazać się jednym ze skuteczniejszym, gdy mowa o pozyskaniu szybko klientów i społeczności. Zakładając, że nasza oferta jest atrakcyjna, a my możemy podzielić się marżą z produktów lub usług z potencjalnymi partnerami, tylko krok dzieli nas od sukcesu. Wystarczy zaprojektować taki program partnerski, kody rabatowe lub podobne okazje dla potencjalnych promotorów, aby chcieli się zaangażować. Pokażmy, wizję, zadbajmy o techniczne aspekty w sklepie i naliczanie się prowizji, sposób rozliczeń i podobne. Następnie pozostaje jedynie liczyć zyski z większej liczby przypływających od naszych partnerów klientów. 

Tak działa też poniekąd influencer marketing, a przynajmniej jego część, w której rozliczyć możemy się od wyników. Skorzystamy z tego wybierając sobie osobę o wpływie wśród grupy docelowej, na której nam zależy. Następnie dostaje ona swój kod rabatowy, po którego wpisaniu jej obserwujący otrzymują specjalny rabat. Wiemy w ten sposób, ile osób, które dokonało zakupów w danym czasie, pochodzi od danej osoby. Doskonale wyliczy się nam też prowizja dla wspomnianej influencerki/influencera. My zapłacimy natomiast tylko za realne wyniki i korzyści biznesowe dla sklepu internetowego. 

Możemy nawet zapłacić za samo umieszczenie produktów ze sklepu internetowego na wybranych stronach, portalach lub profilach w mediach społecznościowych. Oczywistym jest jednak, że najbardziej opłaci nam się albo promocja samego sklepu internetowego, albo produktów marek, które są tylko u nas. W przeciwnym wypadku, reklamując same produkty, ponosimy ryzyko, że użytkownicy wzmocnią swoją świadomość względem asortymentu, lecz nie sklepu (nas). Wtedy istnieje szansa, że finalnie zakupy zrobią u konkurencji. Tej samej, której w ten sposób zrobiliśmy darmową reklamę! 

Własne kanały w innych mediach 

Skończyły się czasy, gdy media były zarezerwowane dla sklepów internetowych o największych budżetach. Teraz możliwości ma każdy, a tworzenie kanałów jest wyjątkowo proste. Trzeba tylko znaleźć niszę, w której się wypozycjonujemy i użytkowników, którzy polubią nasze treści. Jeżeli myślisz jednak jak i gdzie promować sklep internetowy, rozważ własny podcast, program na YouTube lub streaming, gdzie opracujesz specjalną strategię działania. 

Tworząc ciekawe i wartościowe materiały będziesz miał szansę tworzyć społeczność, która w następnym kroku będzie kupować Twoje produkty. Dobrym przykładem są wielkie sklepy z elektroniką, które zakładają kanał z obiektywnymi recenzjami produktów. Użytkownicy związują się z marką, która prowadzi kanał i kończą właśnie u niej w sklepie internetowym. Nawet, jeżeli ich marża jest odrobinę wyższa niż konkurencji. Wartościowe treści, zrozumienie odbiorcy, systematyczność i budowanie relacji to gwarancja skutecznej promocji sklepu internetowego. 

Podsumowując: 

  • Rozważ możliwości wyszukiwarki i Google Ads (także remarketing)
  • Przemyśl obecność w mediach społecznościowych
  • Zastanów się nad programami partnerskimi i influencer marketingiem 
  • Pomyśl, czy dobrze będzie otworzyć swój kanał na YouTube lub Spotify 
  • Buduj społeczność i słuchaj swoich potencjalnych klientów

Mamy nadzieję, że teraz odpowiedź na pytanie, gdzie promować sklep internetowy i o to jak to robić jest jaśniejsza, a Ty wiesz czego szukasz. Powodzenia na dalszej drodze w branży ecommerce.