To jak rozruszać sklep internetowy i zwiększyć sprzedaż już od początku jest główną bolączką wielu przedsiębiorców. Szczególnie, jeżeli sklep dopiero powstał, nie ma wyrobionej marki, a więc sprzedać nie jest zbyt wysoka. Wszyscy natomiast zaczynając od właściciela po pracowników liczą na regularnie zwiększające się wyniki. Jak tego dokonać? Jak zwiększyć zarobki ze sklepu internetowego?
Jak rozruszać sklep internetowy i czy to się wogóle opłaca?
Przed tym, jak opowiemy nieco szerzej o tym jak rozruszać sklep internetowy, dowiedzmy się, czy to się wogóle opłaca. Okazuje się, że reklama sklepu internetowego przykładowo z ubraniami może pochłonąć bardzo dużą część budżetu zanim zacznie działać. Początkujący sprzedawcy mogą skarżyć się natomiast, że przez pierwsze kilka lat nie wypłacali sobie żadnego rodzaju pensji. Dopiero po pewnym czasie rozpoczęli to robić wypłacając sobie niewielkie środki, aby dopiero po kilku latach intensywnego promowania witryny wyjść na tym korzystnie. Aby zarabiać na sklepie internetowo bardzo dużo, wcześniej musieli inwestować w rozwój każdy grosz latami i pracować na coraz lepsze wyniki z miesiąca na miesiąc.
Reklama dla sklepów internetowych i rozwój tego rodzaju witryny, bez względu na asortyment, jest zadaniem dla wytrwałych i cierpliwych. Warto wspomnieć między innymi o pozycjonowaniu, którego efekty buduje się miesiącami, konieczność stworzenia świadomości marki wśród grupy docelowej i wielu innych elementach. Szczególnie trudno jest natomiast, gdy wybraliśmy branżę bardzo konkurencyjną, a nasze produkty nie wyróżniają się w dużym stopniu. Zadbajmy o to, aby zbudować, określić i podczas promocji skupiać się na korzyściach dla klientów końcowych i przewagach konkurencyjnych. To takie rzeczy, których nie ma w innych, podobnych firmach.
Sklep internetowy zyski – Ile można zarobić?
Początek kariery jako właściciel sklepu internetowego zazwyczaj nie przynosi dużych zysków. Warto zaryzykować stwierdzenie, że do tego biznesu bardzo często przez pierwsze kilka miesięcy lub rok trzeba dokładać, aby całość miała sens. Potem natomiast, gdy podejmowane działania przynoszą efekt, nasza marka jest bardziej widoczna, a klienci zaczynają dostrzegać korzyści sklepu internetowego, wszystko się rozwija.
Później zaczyna się etap, gdy pojawiają się pierwsze zyski i jeżeli dobrze idzie, także pracownicy. Właściciel sklepu internetowego zaczyna inwestować zyski, aby zwiększyć je z czasem. Zaczął dostrzegać najskuteczniejsze działania, kanały przekazu i to na nie będzie przeznaczał większość środków. Wzrasta motywacja, gdyż trwająca od miesięcy praca przynosi wreszcie skutek. Wszystko zaczyna się układać, a firma może się skalować zwiększając swoje udziały w rynku.
Dojrzewając dochodzimy do momentu, w którym sklep regularnie zwiększa swoje zyski, my wypracowaliśmy odpowiednie procesy i regularnie powiększamy zespół. Wtedy zyski ze sklepu internetowego mogą być coraz większe, a my wreszcie odczujemy je we własnej kieszeni jako sprzedawcy. Jeżeli chcemy dojść do tego etapu, musimy jednak zadbać o każdy poprzedni. Aby to zrobić potrzebna nam będzie natomiast odpowiedź na pytanie jak rozruszać swój sklep internetowy.
Jak rozruszać sklep internetowy? – Reklama dla sklepów
Rozruszanie sklepu internetowego to temat, na który istnieje wiele odpowiedzi. Każda z nich wydaje się prosta i intuicyjna. Podobnie jednak jak z większością biznesowych tematów, zdecydowanie łatwiej się o nich mówi niż wprowadza do realizacji. To właśnie realizacja wspomnianych działań będzie najtrudniejsza, a my będziemy musieli podjąć nie lada wysiłek, aby zwiększyć sprzedaż i skuteczność reklamy. Podjąć wysiłek i zainwestować budżet oczywiście.
Cross-selling i up-selling
Cross-selling i up-selling to metody sprzedaży, które w pierwszej kolejności mają pomóc Ci zarobić więcej, a w drugiej zwiększyć po prostu wartość koszyka przy zamówieniu jednego klienta. Cross selling to przykładowo produkt, do którego zaproponować możemy inny, komplementarny do pierwszego. Pewnie zdarzyła Ci się sytuacja, w której dodając produkt do koszyka w sklepie internetowym widziałeś komplementarne elementy. Przykładem mógłby być chociażby środek czyszczący do butów lub etui przy zakupie telefonu.
Up-selling natomiast polega na zaproponowaniu innej, ulepszonej wersji produktu. Przykładowo kupujący w salonie samochodowym może wybrać droższą i “lepszą” wersję tego samego produktu, w tym wypadku samochodu, w lepszej cenie. Podobnie w sklepie internetowym przy sprzedaży jakichkolwiek produktów. Zrozumieć można to na przykładzie książek, gdy użytkownik może kupić wersję z ebookiem lub zdecydować się na droższą wersję z grubszą okładką.
Zastosowanie powyższych technik pomoże rozwinąć sklep internetowy, lecz głównie w kontekście zwiększania wartości obecnych klientów. Działamy wtedy bowiem tylko na użytkownikach, którzy już w pewien sposób do nas dotarli i chcą osiągnąć swój cel, w tym przypadku zakupić dany produkt. Pomyślmy więc jak rozwinąć sklep internetowy i markę w taki sposób, aby zwiększać nie tylko wartość zamówień, lecz ilość potencjalnych klientów.
Nowoczesne sposoby reklamy
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na to jak szybko rozruszasz swój sklep internetowy, zwiększysz zyski i zbudujesz markę jest reklama. Czasy, w których głównym medium była telewizja, a na promowanie sklepów internetowych szanse miały jedynie duże firmy bezpowrotnie minęły. Teraz nawet lokalny sprzedawca po założeniu sklepu internetowego ma szanse konkurować. Czynnikami bowiem są nie tylko budżet, lecz także kreatywność, forma, medium i dopasowanie do konkretnych użytkowników. Nowoczesne sposoby reklamy umożliwiają dotarcie do potencjalnych klientów, na których najbardziej może nam zależeć.
Media społecznościowe – Marketing w Social Media stał się obowiązkowy szczególnie dla firm działających w branży B2C (Business to Consumer). To tam, nawet z niewielkim budżetem początkowym, posiadając wiedzę, kreatywność, pomysł i sposób, aby zainteresować konsumentów swoimi produktami, możecie zdziałać wiele. Korzyściami, które wiążą się z profesjonalnym marketingiem w mediach społecznościowych są między innymi budowanie świadomości marki dla długoterminowych korzyści i sprzedaż w tym momencie. Jednocześnie zyskujemy dowód społeczny, którego używają użytkownicy również z innych kanałów marketingowych (jak przykładowo Google), aby upewnić się w podjęciu dobrej decyzji.
Newsletter i e-mail marketing – Zbierasz zgody na przesyłanie informacji marketingowych swoim użytkownikom? Może powinieneś zacząć? Warto rozważyć stworzenie wartości, którą będziemy dawać za zostawienie nam maila przez użytkownika. Później natomiast będziemy mogli przypominać mu o ofertach do niego dopasowanych, wysyłać zaproszenia do wydarzeń lub regularnego obserwowania naszego działania w różnych kanałach. Zgodę użytkownik może wyrazić również przy zakupie, także zadbaj o to, by miał taką opcję. Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego z platformą SaaS masz możliwość zrobić to w podstawowym abonamencie. Co więcej, dostawca platformy SaaS zazwyczaj zapewnia przetrzymywanie maili klientów sklepu w witrynie. Przy niektórych z oprogramowań będziesz mógł nawet wysłać komunikację prosto z panelu. Prościej być nie może, a w tej sytuacji nic nie płacisz za stosowanie tego kanału. Jedynie w sytuacji, gdy przeniesiesz bazę subskrybentów do zewnętrznego kanału i stamtąd będziesz nią zarządzał. Pamiętaj, aby nie zniechęcić do siebie klienta zbyt dużą ilością maili i utrzymuj relację, a istnieje duża szansa, że wróci jeszcze niejednokrotnie!
Pozycjonowanie – Produkt nie obroni się sam i nie zacznie się sprzedawać, gdy nie pokażemy go światu. Ludzie muszą wiedzieć, jak do niego dotrzeć. W przeciwnym przypadku nawet, gdyby bardzo chcieli dokonać zakupu, nie będą w stanie. Wszystko przez to, że przykładowo nazwy produktów będą brzmiały inaczej niż frazy wpisywane w wyszukiwarkę, strona będzie wolno się ładować, linki będą nieprzyjazne, a grafiki nieskompresowane. Te i wiele innych czynników wpływają na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Inaczej sprawianie, by na słowa i dłuższe frazy, na których zależy nam pod względem sprzedaży, być na pierwszych kilku pozycjach. Jeżeli uda nam się to, zdobędziemy klienta w najbardziej odpowiednim dla nas etapie. Dokładniej wtedy, gdy już podjął decyzję zakupową i szuka kogoś, kto spełni jego oczekiwania w sposób wygodny i szybki.
Edukacja i pokazanie się od środka – To dosyć ogólne pojęcie, lecz po wyjaśnieniu stanie się nieco łatwiejsze w rozumieniu. Poprzez edukację klientów i pokazanie firmy od środka można zbudować głębokie i wartościowe relacje. One natomiast przemieniają się w następnym etapie w chęć kupna w naszej firmie produktów, które oferujemy. Możemy to zrobić budując kanał edukacyjny. Przykładowo firma, która prowadzi sprzedaż sztukaterii może z powodzeniem rozwijać kanał poświęcony wystrojowi wnętrz. Opowiada w nim wtedy ogólnie o metodach aranżacji i wykończenia, a przy okazji prezentuje w wizualizacjach swoje produkty. Osoby, które mają przed sobą zadanie wykończenia domu lub mieszkania później z większą szansą kupią u firmy, która posiada podobne poradniki. Wszystko dlatego, że dana osoba ma pewność, że produkt będzie wyglądał tak samo jak na realizacji z poradnika, a po drugie ufa firmie, gdyż wcześniej wszedł już z nią w interakcję.
Reklama sklepu internetowego – Precyzja i kreatywność daje wyniki
Bez względu na to, czy to reklama sklepu internetowego z ubraniami, czy innego rodzaju witryny, musimy mieć na względzie kilka rzeczy. Rozwój i zainteresowanie potencjalnych klientów nie będzie możliwe bez postawienia ich na pierwszym miejscu. Starajmy się być dokładnie tam gdzie oni i dawać im coś, co postrzegają jako rzeczywistą wartość. Niech nasze kreowanie marki i długofalowa strategia będzie przemyślana i precyzyjna, a działania przemyślane. Każdy ułamek działań bowiem powinien mieć swój cel. Jeżeli zadbamy o to, by reklama była zorganizowana, a budżet adekwatny do oczekiwanych wyników, możemy spodziewać się regularnego rozwoju sklepu internetowego. Życzymy powodzenia w budowania wzrostów sprzedaży!