Jak wypozycjonować sklep internetowy?

jak wypozycjonować sklep internetowy, pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym, jak pozycjonować sklep internetowy, pozycjonowanie sklepów online

Odpowiedź na pytanie o to jak wypozycjonować sklep internetowy mogłaby zająć cały podręcznik, a i tak byłoby tego mało. Zdecydowanie łatwiej jednak jest opowiedzieć o tym jak zacząć pozycjonowanie swojego sklepu internetowego. Istnieje co najmniej kilka podstaw, których poznanie już na początku znacznie potrafi zwiększyć ruch i pozwolić na pozyskanie użytkowników. Istnieje w związku z tym duże prawdopodobieństwo, że większy ruch na odpowiednie frazy rozwinie nam sprzedaż. Od czego zacząć? 

Jak wypozycjonować sklep internetowy? Początki, pierwsze kroki w seo 

Odpowiedź na pytanie o to jak wypozycjonować sklep internetowy powinniśmy zacząć od podstaw i tak właśnie uczynimy. Istnieje bowiem co najmniej kilka aspektów, o które należy zadbać na samym początku tworzenia sklepu i rozpoczynania działań marketingowych.

Dobór słów kluczowych zarówno przy produktach i kategoriach – Nazywaj rzeczy tak jak inni ich szukają 

Pewnie wiesz, że jeden produkt można nazwać na różne sposoby. Jeżeli mamy więc do wyboru nazwanie produktów tak jak podpowiada nam intuicja i tak jak szukają ich inni, lepiej wybrać drugą opcję. Dzieje się tak dlatego, że inaczej trudno nam będzie pozyskać ruch z wyszukiwarki w następnych etapach. Ruch natomiast w dużej mierze decyduje o tym, czy sklep się rozwija i sprzedaje. 

To jak ludzie wpisują nazwy produktów, które masz w ofercie zobaczysz w narzędziach ułatwiających pracę pozycjonerom. Jednym z nich, darmowym jest wyszukiwarka Google i Planer Słów Kluczowych, który znajdziemy na koncie Google Ads zaraz po założeniu. Pozycjonowanie sklepów online zaczyna się zawsze od określenia fraz kluczowych zarówno w kontekście kategorii jak i pojedynczych produktów. Początkowo praktyka może wydawać Ci się dziwna, lecz z czasem przyznasz rację, że ma wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego, a nawet użyteczność i łatwość poruszania się w zakresie witryny. 

Dobrą praktyką przy dobieraniu nazw jest uwzględnienie sezonowości, gdy mamy taką możliwość. Przykładowo w branży modowej możemy nazwać nasze kategorie: 

  • Kurtki na jesień
  • Kurtki zimowe 
  • Kurki na lato
  • Kurtki wiosenne 

Pomoże to wyeksponować produkty na stronie głównej i skierować użytkownika w miejsce, którego szuka. Jeżeli zastanawiasz się jak samemu pozycjonować swój sklep internetowy, najlepiej będzie właśnie zacząć od odpowiedniej struktury treści i linków, aby wszystko ze sobą współgrało i było czytelne dla użytkownika. 

Strona główna sklepu internetowego powinna zawierać także wyraźne wezwania do działania (CTR), które prowadzić będą do innych podstron. Zwiększając szansę na reakcję użytkownika i skłaniając go do przejścia na następną, docelową podstronę sprawiamy, że zmniejsza się współczynnik odrzuceń. Kolejno to jest jeden z czynników, który może wpłynąć na to jak serwis i jego siła są interpretowane przez Google. 

Pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym – Jak to się robi? 

Pozycjonowanie produktów w sklepie internetowym to niezwykle skuteczna i popularna praktyka w każdej branży. Dlaczego? Głównie dlatego, że użytkownicy szukający konkretnych produktów, jakie ma sprzedawca w swoim sklepie są dla niego szczególnie wartościowi. Gdyby znalazł sposób na to, by kliknęli w jego adres sklepu, a strona byłaby dobrze zaprojektowana, zakup jest prawie gwarantowany! Sposobem tym może okazać się pozycjonowanie produktów. 

Produkty pozycjonuje się oczywiście za pomocą ustalania odpowiednich nazw, o których było nieco wyżej. Kolejną rzeczą jest estetyka linków do konkretnych produktów. 

Przykład odpowiedniego linku jednego z produktów na platformie SaaS selly: 

https://nelutek.pl/hustawkamaladladzieci,id1.html

Linki nieodpowiednie nie tylko nie zawierają nazwy produktu ale mają wiele zbędnych elementów. Przykładowo po wspomnianej nazwie są niezrozumiałe ciągi liczb i liter, data dodania konkretnego produktu lub inne informacje, które utrudniają wybicie się pozycji w wyszukiwarce. 

Jeżeli zadbamy o linki, ważne są unikalne i starannie wykonane opisy produktów. Wiadomo, że w dużych sklepach internetowych pierwszym, na co zwraca się uwagę są kategorie. Gdy produktów znajduje się w witrynie kilkadziesiąt tysięcy, nie tak łatwo jest opisać każdy z nich w sposób unikalny. Szczególnie, gdy nie dzieli je tak dużo z punktu widzenia opisu funkcjonalności różnic. To sytuacje, gdy najpierw warto skupić się na kategoriach sklepu internetowego, a później stopniowo przejść do produktów. 

Opisujemy nasze produkty stosując odpowiednie nagłówki i ich stopniowanie (h2,h3,h4), a także dbając o nasycenie treści frazą kluczową. To powinna być nazwa, na której właśnie najbardziej nam zależy. Lepiej dla nas, gdy dodatkowo będą jej towarzyszyły wyrazy pokrewne, synonimy związane z branżą sklepu internetowego. To może przyspieszyć pozycjonowanie sklepu. 

Później warto zadbać o optymalizację grafik. Zaczynając od zmniejszenia ich rozmiarów (kompresji) w narzędziu np. tinyjpg.com na dopasowanym ich nazywaniu kończąc. Zdjęcia mają bowiem tak zwany “alt” czyli tytuł obrazka, który będzie wpływał na jego pozycję w grafikach Google, które wyświetlą się użytkownikowi poszukującemu wybranej frazy. 

Wideo na stronie głównej i przy produktach – Dłuższy czas w witrynie to większa wartość sklepu internetowego 

Generalnie Google wyświetla nasz sklep internetowy i poszczególne frazy na nim umieszczone (kategorie i produkty) wyżej, gdy uznaje go za wartościowy dla użytkownika. Algorytmy nie działają po to, by sprawdzać, czy sprzedawcy spełniają standardy SEO dla Google. Wszystko dzieje się po to, by użytkownik końcowy mógł dostać finalnie dokładnie taką treść, produkt lub grupę produktów, o której pomyślał wpisując dane hasło. 

Zwiększamy swoje szanse na utrzymanie użytkownika, a jednocześnie zdobywanie nowych takimi działaniami jak wartościowe treści i materiały wideo np. instrukcja wykorzystania produktu lub jego recenzja. Wyobraź sobie, ile czasu użytkownik spędzić może dłużej w sklepie, gdy zachce upewnić się przy zakupie oglądając zamieszczony tam filmik YouTube. To co najmniej kilka minut więcej! 

Linkowanie wewnętrzne, czyli struktura linków w sklepie 

Jedną z najważniejszych rzeczy w odpowiedzi na pytanie jak wypozycjonować sklep internetowy samemu jest zadbanie o linkowanie wewnętrzne. Zrobimy to opracowując sposób, w jaki poszczególne podstrony będą do siebie linkować. Możemy przykładowo ze strony głównej linkować do podkategorii A. Podkategoria A natomiast może mieć opis, w którym linkujemy najlepsze, naszym zdaniem, produkty lub inne podstrony w tekście. Sposobów linkowania jest wiele. Poniżej przedstawiamy kilka opcji przy planowaniu linkowania między sobą poszczególnych podstron: 

  • Linkowanie w tekście (uważane obecnie za najskuteczniejsze)
  • Linkowanie w zdjęciach i materiałach graficznych 
  • Linkowanie w stopce i menu 
  • Linkowanie w produktach innych produktów (np. podobnych, które mogą też zainteresować potencjalnego klienta) 
  • Inne (wedle naszej kreatywności i możliwości serwisu / platformy, na której działamy)

Linkowanie zewnętrzne, czyli praca nad sklepem internetowym nie kończy się na nim 

Linkowanie zewnętrzne przy pozycjonowaniu sklepu internetowego to kolejny czynnik, który zwiększa nasze szanse. Wypozycjonowanie samemu sklepu internetowego będzie miało większe szanse na sukces, gdy zapewnimy sobie linki z obcych stron. Nie mogą być to jednak byle jakie strony o małym ruchu, zaśmiecone fora lub witryny, które dopiero co powstały. 

Idealne linkowanie zewnętrzne to takie, które pochodzi z różnych stron, silnych stron i nie tylko do strony głównej, lecz poszczególnych produktów i kategorii. Jak pozycjonować sklep internetowy? Pamiętaj, że tak, aby wyszukiwarka uznała go za wartościowy. Kiedy ma szansę to zrobić? Wtedy, gdy zadbasz o to, by wyglądało na to, że w internecie się mówi o Twojej witrynie dobrze, często i regularnie. A najlepiej, gdy robią to duże serwisy internetowe, blogi branżowe lub inne witryny o wypracowanej pozycji. Między innymi dlatego niektóre sklepy internetowe latami budują blogi zwane zapleczami, z których później regularnie prowadzą linki zewnętrzne do siebie. 

Coraz większą rolę w budowaniu pozycji sklepu odgrywają też linki z mediów społecznościowych. Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, YouTube to tylko kilka kanałów, z których regularnie możemy pozyskiwać dużą ilość linków i ruchu w postaci nowych użytkowników. Oczywiście zadanie ułatwione mają sklepy z ogromną ilością produktów na każdą okazję i porę roku, bo mogą je umieścić wszędzie, a te i tak będą pasować. Każdy sklep jednak w mniejszym lub większym stopniu może wykorzystać potencjał kryjący się w tym kanale promocji zakładając konta i zamieszczając pierwsze linki. 

Jak pozycjonować sklep internetowy? – Pokaż, że co chwila masz coś nowego! 

Jeżeli zastanawiasz się jak pozycjonować sklep internetowy i co najważniejsze, sprawić, by się finalnie wypozycjonował, myślałeś pewnie o częstotliwości dodawania nowych treści do sklepu internetowego. Jak często dodawać nowe rzeczy? Czy trzeba uzupełniać opisy? 

Odpowiedź może Cię niezbyt zaskoczyć. Najlepiej aktualizować sklep internetowy tak często jak to możliwe. Zrobimy to nie tylko treściami na stronie głównej, w produktach lub kategoriach. Idealnym sposobem budowania ruchu, realizacji strategii content marketingowej i siły witryny jest prowadzenie bloga! Sklep posiadający blog nazwadomeny.pl/blog ma większe szanse na osiągnięcie ruchu. Wystarczy dodawać wartościowe, przemyślane treści. Muszą mieć wartość dla użytkowników i zostać stworzone wedle wytycznych uzyskanych za pomocą programów analizujących popularność wpisywania konkretnych fraz do wyszukiwarki przez potencjalnych klientów.

Dzięki blogowi możemy pokazać się jako ekspert w branży, budować relację i co ważne z punktu widzenia pozycjonowania sklepu internetowego… ruch! Więcej ruchu to natomiast z czasem więcej osób zainteresowanych produktami. Zainteresowanie produktami oznacza natomiast jeszcze tylko kilka kroków do zrobienia, aby dodać produkt do koszyka i zakupić go używając dogodnej metody płatności. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego zależnie od oprogramowania 

Pozycjonowanie sklepu internetowego, produktów i kategorii może być łatwiejsze lub trudniejsze w zależności od oprogramowania. Wiadomym jest, że zupełnie inne efekty możemy uzyskać w shoplo, shoper, sky-shop lub selly. Wszystko dlatego, że jedna witryna może udostępniać dowolne ustawianie wyglądu linków, lokalizacji opisu kategorii i innych elementów, a druga niezbyt. Przykładowo selly udostępnia obecnie jedno z najbardziej elastycznych rozwiązań pod względem platformy SaaS do tworzenia sklepów internetowych i ich pozycjonowania. Udostępnia dużo opcji modyfikacji szablonów, zmiany lokalizacji treści, możliwości rozwijania, dodawania, a także dopasowywania wyglądu linków i wiele innych. Gdy tylko trafimy na tego rodzaju dostawcę, nasza droga do wysokich pozycji może skrócić się o co najmniej połowę. 

Jak wypozycjonować sklep internetowy od zera?

Zaczynając od zera możemy być na trudnej pozycji szczególnie w sytuacji. Jeżeli jednak będziemy podążali według wytycznych, dbali o wszystkie szczegóły, zwiększali ilość i jakość linków pamiętając o innych aspektach, wystarczy dłuższa chwila. Pracując odpowiednio długo możemy liczyć na to, że sklep internetowy wypozycjonuje się zbliżając nas o kolejny krok do większych zysków i udziałów w rynku. Pozostaje tylko życzyć powodzenia na drodze optymalizacji i pozycjonowania!