Opisy kategorii w sklepie internetowym są niemal tak samo ważne jak opisy produktów. Często odgrywają jeszcze większą rolę! Wojna o wyższe pozycje w wyszukiwarce nie zna granic, a jedną z konkurencji, w której uczestniczą wszyscy sprzedawcy jest stworzenie takich opisów kategorii, aby były najwyżej. Po co? To właśnie tym sposobem zdobędą najwięcej ruchu, czyli potencjalnych klientów, których w następnym etapie będzie dzielił już tylko krok od dokonania zakupu. Jak stworzyć więc perfekcyjny opis?
Opisy kategorii w sklepie internetowym – Po co je pokazywać?
Tworząc sklep internetowy, niezależnie od branży i rodzaju sprzedawanych kategorii, każdy ze sprzedawców posiada kategorie. Kategoriami mogą być np.
- Buty do biegania
- Koszulki na wiosnę
- Świeczki dekoracyjne
I wiele innych. Wtedy najczęściej przychodzi do podjęcia bardzo ważna, strategiczna z punktu widzenia marketingu sklepu, decyzja. Czy pokazywać opisy kategorii? Czy nie zajmują za dużo miejsca? Czy lepiej umieścić je na dole pod produktami, czy na samej górze? Niektórzy nie widzą sensu w tworzeniu opisów kategorii skoro “sama nazwa wszystko wyjaśnia”. To prawda, w niektórych branżach może zdarzyć się tak, że nazwa jest dosyć jednoznaczna i nie ulega wątpliwości, że chodzi o jedną kategorię produktów. Ale co z wyszukiwarką? Co z ludźmi, którzy będą z jej pomocą szukać produktu? Jakie szanse mamy, aby do nich dotrzeć?
Okazuje się, że bez opisów kategorii sklepu internetowego znacznie mniejsze niż w sytuacji, gdy zadbamy o ich obecność. Pokazuje się je po pierwsze, aby wyjaśnić niejasności i upewnić użytkownika w dokonywanej decyzji. Po drugie po to, by następni, potencjalni klienci mieli większe szanse na trafienie akurat do nas zamiast do innego, konkurencyjnego sklepu.
Jak stworzyć opis kategorii do sklepu internetowego?
Opis kategorii do sklepu internetowego to nic trudnego. Przeanalizujemy jego strukturę na przykładzie zdań. Weźmy nasze przykładowe “świeczki dekoracyjne”. Jak powinien mieć wydźwięk opis kategorii? Przeczytaj poniższy tekst na głos:
Szukasz idealnych świeczek dekoracyjnych do salonu? Nie wiesz jak poprawić klimat podczas spotkania z przyjaciółmi lub rodziną? A może szukasz sposobu, by poprawić estetykę, poczuć przyjemny zapach i poczuć się jak w krainie czarów? Świeczki dekoracyjne to produkt, który został stworzony specjalnie po to, by celebrować czas wolny, uwidocznić magię wnętrza i wprowadzić klimat, jakiego nie można uzyskać w żaden inny sposób.
Widzisz? Co można wyciągnąć z powyższego przykładu?
Pokażmy zastosowanie produktu i realną korzyść, jaką uzyskuje użytkownik po dokonaniu zakupu. Podstawowa sprawa przy tworzeniu opisów kategorii do sklepu internetowego to zadbanie o obecność języka korzyści. Nie tylko cechy się liczą. Konsument nawet, gdy chce wiedzieć, z czego wykonana jest świeczka, ile się świeci i w jakim natężeniu, przede wszystkim chciałby poznać jej zastosowanie. Chce dowiedzieć się, jaką potrzebę w jego życiu zaspokajają produkty w tej kategorii. Opisując, czego może spodziewać się po produktach w tej kategorii pokazujemy, że może swobodnie przeglądać produkty, gdyż z pewnością znajdzie ten właściwy dla siebie.
Później pozostaje zadbać o odpowiednie nasycenie naszej głównej frazy, a także innych, wyrazów pokrewnych. Zwiększą one nasze szanse w walce o wyższe pozycje i ruch z wyszukiwarki.
Jak długie powinny być opisy kategorii w sklepie internetowym?
Pytanie o to jak długie powinny być opisy kategorii w sklepie internetowym to jedno z częściej zadawanych. Szczególnie, gdy mamy styczność z początkującymi. Prawda jest taka, że opis kategorii powinien być takiej długości jaka jest konieczna do prawidłowego i wyczerpującego przedstawienia produktów.
Mówi się, że wyszukiwarka lubi opisy kategorii, gdy mają długość około 4000 znaków ze spacjami. Taka długość z pewnością pozwoli nam zawrzeć wszystkie potrzebne użytkownikowi informacje o produktach znajdujących się w tym miejscu. Niekiedy wydawać się może, że to zbyt dużo tekstu. Jeżeli nagle znajdziemy się w sytuacji, gdy opis nad produktami będzie przeszkadzał, warto zdecydować się na opcję pod. To dlatego, że najważniejsza nadal musi być użyteczność sklepu. Potencjalny klient nie może mieć żadnych problemów związanych z dotarciem do produktów, które go interesują. Czasem opisy kategorii są tak długie na górze, że utrudniają to zadanie. Jeżeli umieścimy je w dolnej części, unikniemy tego, a nadal będziemy czerpać korzyści, gdy nasz tekst będzie wartościowy.
Opisy kategorii w sklepie internetowym – Dlaczego niekiedy są tak szczegółowe?
Przedsiębiorcy, właściciele sklepów internetowych lub inne osoby działające w branży ecommerce mogą pytań o opisy kategorii w sklepie internetowym pod względem ich szczegółowości. Przykład takiego pytania to:
- Dlaczego nazywamy kategorie “Buty do biegania”, “Buty do piłki nożnej”, “Buty na siłownie”, a nie po prostu “Buty sportowe” i umieszczamy tam wszystkie produkty?
Powodów jest kilka:
- User experience użytkownika (doświadczenia podczas poszukiwań produktu)
Użytkownikom zależy na jak najszybszym dotarciu do pożądanych produktów. Nic dziwnego, bo przecież czas to najcenniejsze, co mamy. Naszym zadaniem jest im to możliwie ułatwić za pomocą intuicyjnych filtrów produktów, ułożenia elementów w sklepie, szerokiego wyboru płatności i dostaw. Nazwa kategorii to jeden z elementów, który także ma znaczenie. Po co użytkownik ma szukać w kategorii “Buty sportowe” butów, które mu się spodobają? Szczególnie biorąc pod uwagę, że będzie tam dużo pozycji, które są zupełnie inne od produktu, którego szuka. Stąd kategorie “Buty do biegania”, aby mógł szybciej dostać się do swojego celu.
- Pozycjonowanie opisu kategorii w wyszukiwarce
Podobnie jak przy szukaniu produktów na sklepie, użytkownicy używają podobnych schematów w wyszukiwarce. Jeżeli posiadamy w sklepie buty do biegania, to pozycjonowanie słowa “buty sportowe” mogłoby nie dać tak dobrych efektów. Nawet, gdyby ruch z takiej frazy byłby większy, mógłby nie przekładać się w takim stopniu na sprzedaż. Zwiększyłby się zatem współczynnik odrzuceń i zmniejszył czas spędzony przez konsumenta na stronie. Dlaczego?
Otóż hasło “buty sportowe” wpisywać będą zarówno użytkownicy szukający butów do koszykówki, tańca i piłki nożnej. To sprawia, że gdy wejdą do sklepu internetowego, w którym znajdują się głównie buty do biegania, szybko z niego wyjdą. Mieli inne oczekiwania, a zaraz po wejściu okaże się, że to jednak nie to. Wysoki współczynnik odrzuceń i krótki czas na stronie to natomiast czynniki, które mogą jeszcze bardziej obniżyć pozycję, bo Google określa taką witrynę jako mniej wartościową. W efekcie otrzymujemy efekt kuli śnieżnej, a nasz sklep jest coraz trudniejszy do znalezienia.
Decydując się natomiast na nazwę “buty do biegania” mamy duże szanse na to, że użytkownicy w tej sytuacji trafiający na naszą stronę, spędzą tam trochę czasu. A gdy będziemy mieć produkty, które ich interesują (a w tej sytuacji powinno tak być) to wysoka pozycja frazy przełoży się bezpośrednio na wyniki sprzedażowe. Czy może być piękniej?
Jak wyszukiwać idealne nazwy kategorii – Narzędzia do słów kluczowych
Opisy kategorii w sklepie internetowym powinniśmy tworzyć do fraz, które mają sens. Łatwo to powiedzieć, lecz może znacznie trudniej wyszukać te “odpowiednie frazy” do naszych produktów. Gdy nie mamy zbyt dużej ilości pomysłów, dobrze sprawdzi się Planer Słów Kluczowych Google. To narzędzie jest w stu procentach darmowe, a umożliwia wyszukanie nazw, które mają szanse osiągnąć wysokie pozycje po odpowiednim wypozycjonowaniu. Jeżeli chcemy zainwestować więcej środków i czasu w pozycjonowanie, narzędziami, które bez wątpienia warto sprawdzić są Majestic i ahrefs.
Linkowanie wewnętrzne w opisach kategorii – Czy warto?
Linkowanie wewnętrzne i odpowiednia struktura linków w sklepie internetowym to nie przelewki. Opisy kategorii powinny zawierać kilka linków wewnętrznych np. do produktów lub innych kategorii powiązanych tematycznie. Dzięki temu użytkownik podczas lektury będzie się mógł łatwo przenieść w to miejsce, a wyszukiwarka może uznać opis za bardziej wartościowy.
Opis kategorii niczym dzieło sztuki – To nie takie trudne
Jak pewnie mogliście zauważyć, tworzenie opisów kategorii i wyszukiwanie odpowiednich fraz kluczowych (zasady wykonywania tego rodzaju czynności) nie różnią się dużo od tych stosowanych przy opisach produktów. To dlatego, że pisząc teksty pod wyszukiwarkę trzeba kierować się kilkunastoma zasadami, lecz gdy już ktoś się ich nauczy, powinno być z górki. Szczególnie, gdy posiada nie tylko wiedzę techniczną i pochwalić się może znajomością grupy docelowej, wyczuciem i bogatym słownictwem. Wtedy nasz opis kategorii ma znacznie większe szanse, aby zadziałać.