Jak pisać opisy produktów w sklepie internetowym?

opisy kategorii, opisy kategorii w sklepie internetowym, opis kategorii

Pytanie o to jak pisać opisy produktów w sklepie internetowym jest słuszne. Dlaczego? Okazuje się, że większość z nich pisana jest w nudny, nieciekawy i ogólnikowy sposób. Często nawet nie spełniają swojego celu, którym jest przecież dobre pozycjonowanie w wyszukiwarce. Wystarczy za to zastosować kilka prostych technik, aby tworzenie opisów produktów i dbanie o ich jakość zwracało się w postaci większej liczby zamówień potencjalnych klientów. 

Jak pisać opisy produktów w sklepie internetowym? 

Opisy produktów w sklepie internetowym powinny być jednocześnie ciekawe, wciągające, edukacyjne i konkretne. Gdyby na tym się kończyło, napisanie ich byłoby bułką z masłem. Okazuje się za to, że trzeba zadbać też o zwiększenie szans na wypozycjonowanie produktów w wyszukiwarce. Przecież skoro możemy sprawić nie zwiększając zbytnio nakładów pracy, żeby więcej użytkowników trafiało na witrynę, czemu nie skorzystać? Zobacz, od czego zacząć tworząc opisy produktów do sklepów internetowych. 

Skup się na konkretach – Jak pisać opisy produktów do sklepu internetowego? Konkretnie! Nawet, jeżeli masz zamiar napisać o produkcie coś więcej pakując informacje w szerszą historię, zrób też podsumowanie. Zadbaj o to, aby potencjalny klient mógł dotrzeć do interesujących go informacji maksymalnie w kilka sekund. Jeżeli to ułatwi sprawę, oprócz dokładnych i konkretnych opisów zawrzyj też wizualizacje danych, które w nich przedstawiasz. Jak wygląda przykład konkretnego przekazu w opisie produktu w sklepie? 

Koszulka: 

Koszulka ma 60 cm długości i 52 cm szerokości, przez co pasuje najlepiej na osoby o atletycznej posturze i długim tułowiu. 

A teraz porównaj to do przykładu, w którym nie ma konkretów:

Koszulka jest wystarczającej długości i szerokości, dzięki czemu każdy odbiorca poczuje się w niej najlepiej jak to tylko możliwe. 

Widzisz różnicę? Jesteśmy pewni, że Twoi klienci też ją zobaczą, a zawarcie konkretnych informacji zwiększy konwersję ze sprzedaży po wejściu użytkownika w konkretny produkt. 

Zweryfikuj swoją wiedzę na temat tego, do kogo piszesz – Pewnie zdarzyło Ci się spotkać z sytuacją, gdy czytając tekst pewnego produktu nie wiedziałeś, czy powinieneś go kupić. Miałeś wrażenie, jakby ktoś pisał zupełnie do innej osoby. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest bowiem tworzenie opisów produktów do sklepów internetowych w taki sposób, jakby to osoba pisząca miała je czytać. Rzeczywistość jednak jest taka, że to często produkty skierowane zupełnie do innej grupy docelowej. Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić przed rozpoczęciem swojej pracy twórczej jest określenie persony. Nie wiedząc o tym jak pisać opisy produktów w sklepie internetowym wiele powinno Ci się rozjaśnić po uzyskaniu wiedzy na temat potencjalnego klienta. 

Wyobraź sobie podobną sytuację na przykładzie rozmowy. Zrozumienie nas lub przekonanie drugiej osoby do konkretnego działania jest możliwe po tym, jak nas zrozumie. To dlatego inaczej zwracamy się do dzieci, osób w średnim wieku i osób starszych. Budowa zdania, używane nazwy i struktura opisu zależnie od odbiorcy może być zupełnie inna. 

Emocje, edukacja i język korzyści – Co klient będzie miał z tego, że kupi produkt? 

Weź pod uwagę emocje i język korzyści – Same informacje mogą być użyteczne, lecz całość warto uzupełnić emocjami. Nadać całości charakter, który będzie w większym stopniu wyrażał reprezentowaną markę. Opowiedzieć historię, która jednocześnie chwyta za serce, pozwala się utożsamić z bohaterem i pokazuje, że kupno danego produktu ma sens. Zawarcie każdego z tych elementów potrafi znacznie zwiększyć szanse na dokonanie sprzedaży. Możemy wiedzieć, czym są emocje i jak opisać je w kontekście opisu produktu w sklepie internetowym. Duża część osób, którym przyszło tworzyć tego rodzaju treści ma jednak problem z językiem korzyści. Na czym on polega?

Język korzyści to taki sposób pisania tekstów, aby pokazać nie tylko produkt i jego cechy, lecz sposób, w jaki przyczyniają się do poprawy życia potencjalnego klienta. Nie tylko opis, lecz pokazanie, co będzie z tego miał. Jaką jego potrzebę zaspokoimy. Pokażmy dokładniej o co chodzi na przykładzie garnka. 

Bez języka korzyści: 

Kupując garnek otrzymujesz dobrą cenę i jakość.  

Z językiem korzyści: 

Kup ten garnek i ciesz się wspólnym gotowaniem z rodziną wśród sprawdzonych i bezpiecznych rozwiązań. Brzmi pysznie! 

Różnica jest diametralna. Klient musi wiedzieć jak potencjalnie niska cena i wysoka jakość przełoży się na jego codzienne życie i wykonywane czynności. 

Edukuj – A co w sytuacji, gdy klient nie wie, czym dokładnie jest produkt i jak go używać? Tworzenie opisów produktów do sklepu internetowego, w którym sprzedaje się np. dekoracje i elementy do wnętrz to jeden z takich przykładów. Oprócz pokazania samego produktu, który nic klientowi nie mówi, warto zawrzeć materiały edukacyjne na jego temat. Mogą być to przykłady użycia produktów (np. elementów dekoracji – z jakimi kolorami współgrają najlepiej) lub instrukcja ich montażu. Klient powinien nie tylko zyskać informacje o tym jak produkt wpłynie na jego życie. Sami pomagamy sobie w sytuacji, gdy tak potrafimy opisać produkt, aby osoba po drugiej stronie mogła finalnie go sobie wyobrazić. A jeżeli już ma produkt w wyobraźni, jeszcze tylko krok, a może go mieć również w koszyku, prawda? 

Zadbaj o estetykę – Opisy produktów do sklepów internetowych to nie tylko suchy tekst 

Pisanie opisów produktów do sklepu internetowego to nie tylko treść. Pisz tak, aby jednocześnie można było zaplanować w tym tekście jeszcze miejsce na materiały graficzne, wideo lub infografiki. Klasykiem jest natomiast zawarcie dodatkowych zdjęć produktu lub wymiarów. Szczególnie, gdy o nich piszemy. Wszystko to razem pomaga nam dotrzeć do potrzeb konsumenta i odpowiedzieć dokładnie tak jak tego oczekuje. 

Estetyka to jednak nie tylko obrazki i inne elementy tego rodzaju. Skup się na tym, aby wyróżnić najważniejsze informacje w tekście za pomocą pogrubienia lub podkreślenia. Dobierz rodzaj czcionki, który będzie czytelny. Zadbaj o taki dobór wielkości liter, aby nie przytłoczyć użytkownika, lecz jednocześnie umożliwić mu czytanie bez okularów powiększających. Zwróć uwagę na to, czy kolor tekstu w sposób estetyczny komponuje się z tym, który widzisz w innych miejscach w e sklepie. 

Czego unikać opisując produkty? 

Nie kopiuj – Najgorsze, co można zrobić tworząc opisy produktów do sklepu internetowego to ich kopiowanie. Jedną rzeczą są prawa autorskie do opisów witryny, od której weźmiemy treść. Nawet jeżeli posiadamy prawo do opisów od producenta i możemy bez konsekwencji prawnych umieścić w naszym sklepie treści, które już znajdują się gdzieś w internecie, lepiej wybrać inną opcję. 

Opisy w miarę możliwości powinny być unikalne. Każdy produkt, który chcemy wypozycjonować, powinien posiadać swój, niezależny opis. Kopiowanie ich może osłabić pozycje nie tylko produktu w wyszukiwarce, lecz całego sklepu internetowego. Finalnie sprawia to, że odbieramy sobie szansę na pozyskanie klienta z pomocą jednego z najbardziej rozsądnych kanałów – przez wyszukiwarkę. Produkty, których szuka klient wpisując konkretną nazwę w wyszukiwarce np. Google pojawią mu się zaraz przed nosem. Pierwsze w kolejności pojawią się oczywiście te, które mają unikalne, oryginalne, wartościowe opisy i odpowiednio dobrane tytuły. 

Nie pisz zbyt długich zdań – Krótkie i konkretne zdania lepiej są postrzegane przez wyszukiwarkę i klientów. Szczególnie klientów. Tworzenie długich, często niezrozumiałych zdań tylko utrudnia nam zadanie, jakim jest sprzedaż. Szczególnie, gdy potencjalny klient musi wrócić się i przeczytać jeszcze raz dane zdanie, aby zrozumieć przekaz. Zdecydowanie lepszą metodą będzie utrzymywanie całości w prostej i czytelnej formie. 

Nie myl cech z korzyściami – To aspekt, który poruszony został też w części o języku korzyści. Cechy produktu to np. elastyczność, kolor, rozmiar i inne elementy. Często mylone są one z korzyściami, przez co copywriter kończy w tym miejscu. Niestety wtedy z cech nic nie wynika. Pamiętajmy też, aby pokazać użytkownikowi w tekście jak dana cecha wpłynie na jego życie i w jakim stopniu. 

Tworzenie opisów produktów do sklepu internetowego, a wyszukiwarka – Jak to pogodzić? 

Jednym jest tworzenie opisów produktów do sklepu internetowego w sposób estetyczny i atrakcyjny merytorycznie, a drugim w zgodzie z preferencjami wyszukiwarki. Preferencje wyszukiwarki do rzeczy, które faworyzują jeden tekst w stosunku do drugiego i sprawiają, że mimo takich samych tytułów jeden znajduje się wyżej, a drugi niżej. Wiemy natomiast, że użytkownicy najczęściej klikają tylko te znajdujące się na pierwszej stronie, na najwyższych pozycjach. 

Zacznijmy od długości. Przyjmuje się, że wyszukiwarka lubi opisy produktów do sklepu internetowego, które mają mniej więcej 1000 – 1500 znaków ze spacjami. Oczywiście zakładając, że posiadają też w treści odpowiednio rozmieszczone frazy kluczowe. 

Frazy kluczowe to dokładniej słowa, po których użytkownik szuka konkretnego produktu w wyszukiwarce. Przykładowo, jeżeli wiemy, że potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę: 

Szafka nocna ciemna naturalna 

To tak nazwiemy jeden z naszych produktów. To tylko przykład, jednak obrazuje, że czasem lepiej zdecydować się na taką nazwę (jeżeli produkt do niej pasuje) niż np. na samą “szafka nocna c48”. 

Frazy kluczowe uzyskamy sprawdzając ich popularność i potencjał w programach, które służą specjalnie do tego. Kilka z nich to ahrefs, Planer Słów Kluczowych Google, Ubersuggest. Jeżeli natomiast dojdziemy już do fraz, na których nam zależy, musimy zadbać o ich nasycenie. Pewnie spodziewacie się, że w tekście nie może ich być zbyt mało i zbyt dużo. 

Powinno się jednak zadbać, aby najważniejsza fraza znajdowała się z pewnością w pierwszym zdaniu pierwszego akapitu, nagłówku i w zdaniu pierwszym po nagłówku. Jednocześnie zadbajmy, aby pojawiła się też w treści w środku. Dołóżmy do całości synonimy i wyrazy pokrewne, a wyjdzie nam z tego całkiem niezły efekt. Oczywiście wszystko w sytuacji, gdy tekst spełniał będzie standardy opisane powyżej w artykule. 

Najlepiej tak dopasować frazy kluczowe, aby w jak największym stopniu oddawały formę wpisaną do okna wyszukiwarki. 

Opisy produktów do sklepów internetowych – Można? Można. 

Odpowiedź na pytanie jak pisać opisy produktów w sklepie internetowych może nie jest łatwa. Pewnie jej przyswojenie zajmie Ci trochę czasu. Warto jednak wspomnieć, że tym, co się liczy najbardziej przy tego rodzaju działaniach, jest praktyka i testowanie. Dopiero tworząc pierwsze opisy produktów i umieszczając je na sklepie, śledząc wyniki na bieżąco będziesz w stanie nieustannie się doskonalić i ulepszać stosowaną strategię. Powodzenia!