Optymalizacja sklepów internetowych – SEO w pigułce

optymalizacja sklepów internetowych, sklep internetowy seo, seo dla sklepu internetowego

Optymalizacja sklepów internetowych nie jest łatwym zadaniem. Szczególnie, gdy zdecydowaliście się na założenie sklepu bez kompetencji SEO. Szczęśliwie jednak dla Was na rynku istnieje wiele agencji, które optymalizują sklepu. Dowiedzcie się jak rozpoznać tą, z którą warto współpracować, a także na własną rękę wykonać podstawowe działania w witrynie. Tutaj nawet małe zmiany mogą przynieść korzyść w postaci znacznie zwiększonych zysków i ruchu. 

Optymalizacja sklepów internetowych – Od czego zacząć działania SEO? 

Działania związane z optymalizacją sklepów internetowych to wszystkie próby zwiększenia atrakcyjności strony dla wyszukiwarki, które wykonujemy na niej. Oznacza to, że przy działaniach optymalizacyjnych nie bierzemy pod uwagę np. linkowania zewnętrznego. Skupiamy się na tym, co mamy na swojej stronie i co możemy poprawić, aby polepszyć jej wyniki. 

Kod strony – Miejsca, którego zazwyczaj nie widzi typowy użytkownik. Nie widzi też znaczącej różnicy po wprowadzeniu w nim zmian. Może z wyjątkiem takich zmian jak uczynienie witryny szybszą. Kod strony to miejsce, do którego dociera równie ważny gość – roboty Google. Sprawdzają go one szukając nazw obrazków, odpowiednich nagłówków, struktury i mocy linków sekcję <head> i innych elementów, które mają wpływ na pozycje w wyszukiwarce. 

Mobilność i treści – Niektórzy w dalszym ciągu zapominają, że obecnie ważniejsza dla wyszukiwarki jest strona mobilna, czyli na urządzenia przenośne. Dzieje się tak dlatego, bo już pewien czas temu użytkownicy wyszukują więcej właśnie z telefonów (smartfonów) niż z pomocą komputera czy laptopa. Trend nasila się z biegiem lat, więc zaniedbanie wersji mobilnej strony byłoby z Twojej strony bardzo niemądrą decyzją. Mogłoby skutkować straceniem sporej ilości ruchu i klientów. Każdy, który natomiast zdecydowałby się wejść, ze względu na brak przystosowania sklepu, szybko by wyszedł. Szczęśliwie dla sprzedawców jednak, platformy SaaS do sprzedaży posiadają responsywne wszystkie lub większość szablonów. To kolejno sprawia, że właściciel sklepu nie musi martwić się o wersję mobilną. Tak jest między innymi w przypadku selly. 

Czas to pieniądz – Jeżeli jeszcze trudno Ci zrozumieć, czym jest optymalizacja sklepów internetowych, to również działania mające na celu przyśpieszenie witryny. Świat, który przyzwyczaił użytkowników, czyli naszych klientów, do informacji “tu i teraz” nie będzie zwlekał wieczności na załadowanie się produktów. Optymalizacja ma na celu zmniejszenie czasu jaki użytkownik spędza czekając na otworzenie strony. Zmniejsza to ryzyko szybkiego wyjścia. Konsumenci wychodzą często ze stron, gdy ładują się dłużej niż kilka sekund, gdyż gdyby pozostali, zakupy mogłyby zająć całą wieczność. Nikt nie ma tyle czasu. Szczególnie w internecie, gdy z tyłu głowy nieustannie pojawiają się myśli, że gdzieś obok jest konkurencyjna, szybsza strona. 

SEO dla sklepu internetowego – Optymalizacja krok po kroku 

Pierwsze kroki w SEO dla sklepu internetowego, czyli skutecznej optymalizacji, warto zacząć od metatagów. Pojęcie dla wielu obce potrafi być bowiem poważną przewagą konkurencyjną dla jednej firmy w wyszukiwarce. 

Metatagi to inaczej: 

  • Meta Title – Nie przekracza zazwyczaj 70 znaków (to limit Google) i to on może zdobyć zainteresowanie użytkowników. To tytuł widoczny w wyszukiwarce po wykazaniu się chęcią wyszukiwania konkretnego hasła. Dbając o kształt tytułu możemy liczyć na to, że więcej zainteresowanych użytkowników kliknie właśnie w nasz przechodząc do sklepu. 
  • Meta descryption – Pod tytułem znajduje się opis, który ma na celu opisanie strony docelowej, na którą trafi użytkownik. Obecnie może posiadać on 156 znaków. Nie martw się, gdy będziesz miał nieco dłuższy. Nie sprawi to, że Twoja strona nie wyświetli się w Google. Po prostu zostanie on obcięty w pewnym momencie. 
  • Atrybut Alt – Tekstowy opis grafiki, którego zazwyczaj nie widać, gdy spoglądamy na sklep internetowy jako użytkownicy. 
  • Keywords – Słowa kluczowe, które decydują o tym, w których miejscach i po wpisaniu jakich fraz kluczowych w wyszukiwarkę nasz sklep powinien wyświetlić się przed oczami użytkowników. 

Kształt linków i ich hierarchia 

Zastanawialiście się kiedyś jak powinien wyglądać link? Co zrobić, aby sam kształt, wygląd linku wpływał na wyższe pozycje i atrakcyjność sklepu dla robotów Google? Okazuje się, że wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad. 

Pewnym jest, że linki powinny być proste i czytelne. Zawsze aktualne, aby nie powodować błędów po wejściu przez użytkownika. Google bardzo tego nie lubi. W dodatku powinny zawierać: domena/kategoria/produkt-be-id10 

To przykład dobrego opisu produktu. Niekiedy starsze sklepy mają na końcu .html i nie jest to dobre rozwiązanie. Już dawno się go nie stosuje i gdyby optymalizacja sklepu internetowego miałaby być zrobiona dobrze, trzeba by było to zmienić. 

Bezpieczeństwo przede wszystkim – Optymalizacja sklepów internetowych, a certyfikat SSL 

Żyjemy w świecie, gdzie z roku na rok coraz bardziej dba się o bezpieczeństwo danych użytkowników, a kolejne zapory są jeszcze silniejsze od poprzednich. Optymalizacja sklepów internetowych to także wysłanie zaleceń dotyczących ich bezpieczeństwa dla użytkownika. Brak zapewnienia bezpiecznej infrastruktury serwisu nie tylko zniechęca do siebie potencjalnych klientów. Widzi to również wyszukiwarka, która strony bez certyfikatu SSL nie pozycjonuje tak dobrze. Mówi się nawet o tym, że certyfikat SSL ma stać się standardem obowiązującym w internecie. 

Jeżeli widzisz, że trafiłeś na sklep internetowy lub robisz właśnie seo dla swojego sklepu internetowego, w którym nie ma certyfikatu SSL (zielonej kłódki), musisz bezwzględnie zadbać o jego obecność. Właśnie wtedy specjalistom zapala się czerwona lampka (klientom również!), gdyż oznacza to, że połączenie nie jest szyfrowane, a dane pozostawione w takim sklepie mogą nie być w stu procentach bezpieczne. Obecny poziom świadomości klientów (zwiększony na przestrzeni lat) każe im patrzeć na ten szczegół i determinować podjęcie decyzji zależnie od jego obecności. 

Optymalizacja sklepu internetowego i treści na nim 

Kolejną rzeczą, która wpływa na optymalizację sklepu internetowego jest obecność samych treści i wielkość materiałów graficznych. 

Te drugie zmniejszymy skutecznie używając narzędzia online, jakim jest tinyjpg.com. Warto pamiętać, że mniejsze grafiki sprawiają, że cały sklep ładuje się szybciej, a co za tym idzie, dostarcza lepszych doświadczeń użytkownikowi końcowemu. 

Treści natomiast to jeszcze szerszy temat. Musimy w tym kontekście pamiętać o odpowiedniej strukturze nagłówków (h2,h3,h4). Najważniejsze, określone wcześniej słowa kluczowe zaplanować i podzielić na poszczególne podstrony. Stworzyć ciekawe i wystarczająco nasycone wspomnianymi słowami opisy kategorii i produktów. Wszystkie teksty w dodatku powinny mieć wystarczającą długość i współgrać z grafiką (projektem sklepu). 

Przyjmuje się, że wyszukiwarka, a dokładniej roboty Google, które chodzą po każdej stronie zbierając informacje lubią opisy produktów o długości 1000 – 1500 znaków ze spacjami. Nie ma jednak reguły i może zdarzyć się, że sklep o krótszym lub dłuższym opisie będzie wyżej na konkretnych frazach kluczowych niż ten mieszczący się w zakresie. 

Jeżeli wspomnieć o kategoriach, tutaj powinniśmy bardziej się postarać umieszczając tekst liczący nawet 4000 znaków ze spacjami. To dosyć dużo tekstu, więc po napisaniu powinniśmy przemyśleć lokalizację, w której go umieścimy. Optymalizacja sklepów internetowych to również plan treści, aby pomagały wyszukiwarce jednocześnie nie przeszkadzając potencjalnym klientom. W przypadku, gdy opisy kategorii pod SEO są przydługie, możemy umieścić je pod produktami. Przykładowo platforma SaaS selly, która umożliwia łatwe tworzenie sklepów daje opcje dowolnego umieszczenia opisu w zależności od preferencji. Sprawia to, że na górze kategorii z produktami możemy umieścić krótką zajawkę, a pod listingiem produktów dłuższą, obszerną wersję opisu z frazami kluczowymi. Robią tak najwięksi gracze! 

Linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym 

Linkowanie wewnętrzne najczęściej jest postrzegane jako struktura ułatwiająca pozycjonowanie sklepu internetowego na poszczególne frazy. Dba się wtedy, aby anchor tekst (tekst zalinkowany) był zgodny z pozycjonowaną w danym momencie frazą i dokładnie do niej prowadził (np. danego produktu). Linki wewnętrzne pełnią jednak jeszcze jedną, ważną funkcję. Pozwalają w jak najkrótszym czasie dotrzeć użytkownikowi w inne, pożądane miejsce, otworzyć następną interesującą kartę, zaktualizować swoje informacje lub “zobaczyć coś jeszcze”. 

Istnieje kilka sprawdzonych technik przy linkowaniu wewnętrznym podczas optymalizacji sklepu internetowego w sposób użyteczny. Należy do nich między innymi linkowanie ze starych podstron do nieco nowszych, powiązywanie ze sobą produktów (up-selling), a także łączenie produktu z linkiem do np. artykułu tematycznego na firmowym blogu. Całość tych działań przekłada się na zwiększenie wartości naszego sklepu internetowego. 

Mapa witryny to podstawa 

Mapa witryny, która w większości przypadków posiada kształt pliku xml to struktura naszych wszystkich kategorii, podstron i produktów w sklepie internetowym. Tworząc tego rodzaju produkt możemy łatwo pokazać robotom Google, na co mają zwrócić uwagę, jaka jest wartość poszczególnych linków lub jakie słowa kluczowe na sklepie są najważniejsze. Wspomnianą mapę umieszczamy następnie w narzędziu, którym jest Google Search Console. 

Optymalizacja sklepów internetowych twardym orzechem do zgryzienia? 

Pewnie myśląc, że jako początkujący możesz bez przeszkód zoptymalizować swój sklep pod wyszukiwarkę i sprawić, by był bardziej widoczny, mogłeś się zawieść. Powyżej zostało bowiem opisanych wiele ruchów, które nie są takie proste w wykonaniu, a osoba początkująca może nie wiedzieć, co znaczą ich definicje. To dlatego wielu sprzedawców zatrudnia osobę zajmującą się specjalnie pozycjonowaniem (specjalistę), freelancera lub agencję pozycjonującą. Jeżeli jednak posiadasz sklep internetowy na stosunkowo intuicyjnej platformie, techniki SEO opisane powyżej powinny stanowić dla Ciebie mniejszy problem. 

Wybór samego wykonawcy optymalizacji sklepu internetowego również może nie być dla Ciebie łatwy. Istnieje wiele modeli rozliczeń i ciężko pogubić się wśród danych, których się nie rozumie. Ryzyko zwiększa fakt, że na efekty tego rodzaju działań zazwyczaj trzeba czekać miesiącami, a specjaliście musimy zapłacić już teraz. To jeden z powodów, ze względu na który najlepszą opcją będzie kierowanie się zdobytymi na temat wykonawców rekomendacjami.