Pisanie tekstów na zlecenie – Jak zlecać, na co uważać i gdzie znajdować pracę?

pisanie tekstów na zlecenie, przepisywanie tekstów zlecenia, zlecę pisanie tekstu, pisanie tekstów zlecenia, pisanie precli na zlecenie

Pisanie tekstów na zlecenie to coraz bardziej popularne zajęcie. Wraz z biegiem czasu coraz większa ilość osób się nim zajmuje pisząc zarówno artykuły blogowe, hasła reklamowe, slogany, opisy produktów w sklepach internetowych i posty do mediów społecznościowych. To jednak również dziedzina, wokół której narosło dużo niewiadomych, które postaraliśmy się wyjaśnić w poniższym tekście. 

Pisanie tekstów na zlecenie – Czy to to samo, co copywriting? 

Wiele osób słusznie łączy frazę, którą jest pisanie tekstów na zlecenie z wyrazem copywriting. Można śmiało powiedzieć, że można wymiennie używać tych nazw, gdyż znaczą praktycznie to samo. 

Pisanie tekstów na zlecenie, tak jak copywriting, obejmuje wszelkie kanały marketingowe w internecie i poza nim. To zawód taki, jak każdy inny, a wiele firm wyselekcjonowało oddzielne działy, które zajmują się wyłącznie pisaniem. To najbardziej popularna praktyka w dużych sklepach internetowych, które ze względu na chęć wypracowania sobie w wyszukiwarce jak najwyższych pozycji, chcą tworzyć ogromną ilość unikalnych treści. 

Tworzenie tekstów stało się tak popularne, a co więcej, potrzebne, aby trafić do potencjalnych klientów w sposób skuteczny, że powstały specjalizujące się w tym agencje. Nie są to odosobnione przypadki, gdyż jedna z nich znajduje się prawie w każdym mieście w Polsce. Przyjrzyjmy się tej branży zarówno z pozycji zlecającego tekst jak wykonawcy. 

Zlecę napisanie tekstu, czyli gdzie znaleźć najlepszych copywriterów? 

Zlecanie napisania tekstu do sklepu internetowego lub innego medium to nie lada wyzwanie. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że na rynku jest ogromna ilość osób, które profesjonalnie piszą teksty i drugie tyle takich, które dopiero zaczynają. Trudno natomiast jest odróżnić jednych od drugich i realnie oszacować poziom jakościowy oferowanych przez nich usług. Nawet, gdy otrzymamy portfolio, w przypadku copywriterów w większości przypadków trudno jest przebrnąć przez tak dużą liczbę dokumentów. Większość przedsiębiorców bardzo ceni swój czas, co sprawia, że zamiast czytania w nieskończoność kolejnych przykładowych tekstów woli wybrać kogoś, kto cieszy się dobrą renomą. Bardzo interesujące jest to, że robią to nawet kosztem wyższej ceny. Lepiej bowiem zainwestować w dobrej jakości usługę, którą poleciła inna, znajoma osoba niż ryzykować niepowodzenie projektu lub tekstów w dłuższej perspektywie. Wybór kogoś niedoświadczonego bowiem wiąże się ze stratami i brakiem efektów. 

Rekomendacje i przeczytanie kilku tekstów – Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy zrobić chcąc zlecić pisanie tekstów jest zapytanie znajomych lub swoich pracowników. Może ktoś z nich zajmuje się pisaniem tekstów jako usługą komplementarną i chętnie weźmie na siebie dodatkowy obowiązek? A może jeden z naszych partnerów biznesowych lub znajomych z branży podrzuci kontakt do sprawdzonego specjalisty copywritera? Zadając pytanie w naszej sieci kontaktów zawodowych i prywatnych znacznie zwiększamy szansę powodzenia i zrodzenia się nowych rozwiązań. Przy odrobinie szczęścia znajdziemy odpowiednią osobę bez zaangażowania dużej ilości swojego czasu lub środków finansowych. Osoba, która natomiast poleciła nam profesjonalistę będzie zadowolona, że mogła pomóc zarówno jednej jak i drugiej stronie. 

Grupy na Facebooku – Istnieje wiele grup na Facebooku, które poświęcone są właśnie na wypadek takich sytuacji. To jeden ze sposobów, który najszybciej pozwoli Ci znaleźć kogokolwiek, lecz weryfikacja napływających masowo zgłoszeń jest bardzo trudna. Przyjęło się, że raczej ta metoda nie służy wyselekcjonowaniu najlepszych kandydatów, lecz najszybszych. Takich, którzy mają najwięcej czasu na wysłanie aplikacji i pilnowanie, czy przypadkiem na grupie nie pojawiają się nowe zapytania. To sprawia, że cały proces staje się wymagający. Szczególnie, gdy chcemy sprawę załatwić szybko. Zazwyczaj po dodaniu zgłoszenia zaraz po jego zamieszczeniu w skrzynce pojawia się kilkanaście wiadomości z pytaniami i portfoliami, a na mailu zazwyczaj jest drugie tyle. 

Portale skupiające copywriterów – Są też portale takie jak Whitepress, które gromadzą zarówno zleceniodawców jak copywriterów. To spore ułatwienie od strony zlecającego pisanie tekstów marketingowych lub jakichkolwiek innych. Ma on wtedy dostęp do twórców, możliwość zgłoszenia określonej liczby poprawek i wygodny system płatności. Całość skupia się na kompleksową usługę, w której teksty przychodzą na czas. Serwis pobiera jednak zazwyczaj prowizję, co sprawia, że przy zlecaniu większej ilości tekstów lepiej znaleźć specjalistę do pisania tekstów kreatywnych na własną rękę. Przy małych zleceniach natomiast takie portale potrafią sprawdzać się stosunkowo dobrze. Szczególnie, gdy Twoi znajomi z branży i inni przedsiębiorcy ze środowiska nie byli w stanie polecić osoby specjalizującej się ściśle w tego rodzaju pracy. 

Reklama w mediach społecznościowych – Sposób na szukanie copywritera i zlecenie tekstów do napisania, który wykorzystuje się raczej głównie w przeprowadzaniu rekrutacji do wewnątrz firmy. Musimy bowiem w tym przypadku w pierwszej kolejność znaleźć specjalistę do reklam na Facebooku, stworzyć wspomnianą reklamę, a następnie obsługiwać zgłoszenia wpływające z jej pomocą. Wiąże się to z dłuższym czasem od rozpoczęcia do zakończenia poszukiwań i większymi kosztami do poniesienia. Jeżeli jednak planujemy rekrutować kogoś na dłużej, może być to perfekcyjny kanał i okazja do trafienia do takich osób, na których nam zależy najbardziej. 

Zlecenia na pisanie tekstów, w tym precli – Gdzie szukać pracy i klientów? 

Przedsiębiorcy, którzy chcą kupić usługę pisania tekstów na zlecenie i czas copywritera to tylko jedna strona medalu. Druga to natomiast ta, na której oczekiwania klientów spotykają się z liczną grupą chętnych. Będąc profesjonalistą można powiedzieć, że nie ma momentu bez zleceń. Zadowoleni klienci polecają nasze usługi kolejnym, co pozwala zarówno powiększyć portfolio jak samą firmę i ceny w dłuższej perspektywie. Każdy może jednak dojść do punktu, w którym wycofanie się jednego z największych klientów stworzy dodatkowe moce przerobowe. Copywriter wtedy będzie chciał je wypełnić znajdując zlecenia precli lub innych tekstów. Gdzie w takiej sytuacji najlepiej próbować swoich sił? 

Agencje copywriterskie – Słuszną drogą wielu początkujących copywriterów są agencje marketingowe specjalizujące się właśnie w pisaniu tekstów na zlecenie. Wtedy mogą oni liczyć, w przypadku akceptacji ich doświadczenia i chęci, na regularne, nowe zlecenia. Stałość ich napływania wiąże się z większym spokojem i możliwością skupienia całego swojego czasu na pracy. Bez konieczności poświęcania go bez końca na zdobywanie coraz to nowych klientów. Wada tego rozwiązania to często bardzo niskie stawki, co odstrasza profesjonalistów. Agencje copywriterskie bowiem często optymalizują koszty budując większe marże i wykorzystują przewagę konkurencyjną do przekonywania do niskich stawek początkujących copywriterów. 

Kontakt bezpośredni – Najbardziej opłacalnym sposobem szukania zleceń na pisanie tekstów jest obecnie kontaktowanie się w sposób bezpośredni z firmami oraz poprzez polecenie. Aby to zrobić, powinniśmy dodatkowo posiadać nieco umiejętności komunikacyjnych i sprzedażowych, aby przekonać daną firmę, że to akurat z nami powinna podjąć długotrwałą współpracę. Jeżeli nam się to uda, a nasza usługa pisania tekstów na zlecenie jest rzeczywiście tak wysoka, otwiera się przed nami wiele drzwi. 

Wykorzystanie sieci kontaktów – Drugim z najbardziej opłacalnych sposobów na pozyskanie klientów jest wykorzystanie znajomych i dotychczasowych klientów. Robić to możemy konstruując program partnerski lub w sposób bezpośredni pytając o to, czy przypadkiem nie znają kogoś, kto potrzebuje Twoich usług. Jeżeli okaże się, że tak, w większości przypadków będziecie mogli skupić się na podpisaniu umowy i rozpoczęciu pracy nawet bez rzuceniem oka na portfolio. Zaufanie bowiem, którym darzą potencjalni klienci Twoich znajomych / pośredników skutkuje obdarzeniem nim też Ciebie. 

Grupy konkretnej branży na Facebooku i w innych mediach społecznościowych / skupiające przedsiębiorców – Kolejnym sposobem jest odnalezienie grup na Facebooku. Nie jednak takich, które skupiają w środku samych copywriterów. Nie chcesz przecież rywalizować z dziesiątkami innych kandydatów o kilka tekstów na zlecenie do napisania. To właśnie powoduje, że lepiej rozejrzeć się w kierunku grup skupiających przedsiębiorców. Proponując swój zakres usług wraz z danymi kontaktowymi stwarzasz im okazję do kontaktu. Jeżeli jedna z firm obecnych w grupie akurat będzie szukać copywritera, masz duże szanse i mało konkurencji. W przypadkach natomiast, gdy tego nie robi, takie przedsiębiorstwa często wpisują konkretne, chętne osoby do bazy danych, aby w razie potrzeby skrócić okres szukania podwykonawcy (w tym przypadku pisania tekstów). 

Pisanie tekstów – Wszystko o zleceniach tego rodzaju usług

Pisanie tekstów na zlecenie to na tyle popularna i potrzebna usługa, że musieliśmy powyżej opisać cały proces z jednej i drugiej perspektywy. Wierzymy, że w dłuższej perspektywie pomoże to sprzedawcom internetowym zlecać profesjonalistom coraz więcej opisów produktów i kategorii, a także innego rodzaju treści. Copywriterom natomiast ma to pomóc w znalezieniu zleceń, na którym najbardziej im zależy.