Pozycjonowanie sklepów internetowych jest zadaniem w dużej mierze skomplikowanym. To jednak zależy od wielu czynników. Należą do nich takie aspekty jak platforma, na której jest sklep, szybkość serwera, dobrana strategia fraz kluczowych i oferowane produkty. Na czym tak naprawdę polega pozycjonowanie sklepów internetowych i co powinieneś wiedzieć jako osoba początkująca w ecommerce?
Pozycjonowanie sklepu internetowego – Po co to robić?
Po co decydować się na pozycjonowanie sklepu internetowego? Co to daje? Jakie są korzyści? Okazuje się, że prawidłowo wykonywane pozycjonowanie sklepu internetowego potrafi przynieść niebywale duże zyski.
Pozycjonowanie sklepów to, łatwo mówiąc, całość działań, które wpływają na wysokość pozycji wybranych, konkretnych fraz w wyszukiwarce. Wysokość fraz bowiem, gdy są dobrze dobrane, powinna zwrócić się w postaci większej ilości składanych zamówień. Oczywiście zamówienia biorą się od użytkowników, którzy wpisując zapytania w wyszukiwarkę, trafiają później na sklep klikając w wypozycjonowane przez nas kategorie i produkty.
Wniosek jest taki, że pozycjonowanie przynosi efekt, lecz wtedy, gdy jest przemyślane. Nie możemy losowo wybrać fraz, na które będziemy pozycjonować nasz sklep, a następnie przeznaczać na to budżet, który lepiej sprawdziłby się w innym miejscu. Działania powinna poprzedzić analiza na temat tego, czy pozycjonowanie sklepu internetowego akurat na dane frazy ma szanse zwrotu w przyszłości.
Ile trwa pozycjonowanie sklepów?
Skoro wiemy już, po co jest to całe pozycjonowanie, może pora dowiedzieć się, po jakim czasie działa. Wiedza na temat tego, ile trwa pozycjonowanie sklepów to podstawa, gdy chcemy współpracować z agencją pozycjonowania, freelancerem lub zatrudnić specjalistę na etat. Powinniśmy bowiem wcześniej oszacować, na jakiego rzędu inwestycję jesteśmy w danym momencie gotowi.
Czynniki, które będą miały wpływ na długość pozycjonowania frazy na wysokie pozycje to:
- Budżet
- Konkurencyjność frazy
Dlaczego budżet? Pozycjonowanie polega czasem na stworzeniu zaplecz, na których tworzy się wartościową treść. Ma ona wypozycjonować zaplecze, z którego później linkuje się frazę kluczową, na której nam zależy. Finalnie wzmacnia to siłę naszego sklepu internetowego, a wyszukiwarka postrzega go jako bardziej wartościowy. Chętniej wtedy pozycjonuje frazy na wyższej pozycji. Tworzenie stron i marketing szeptany poza naszą stroną internetową to praca, która wymaga nie tylko czasu, lecz środków. Nie stworzymy zaplecz za darmo, a konta na niektórych forach do linkowania będzie trzeba wykupić. Podążając za radami specjalisty powinniśmy przygotować sobie oszacowany przez niego budżet, aby zwiększyć szanse powodzenia.
Konkurencyjność frazy to coś, co ma największy wpływ na poziom trudności i czas pozycjonowania frazy. Należy wziąć pod uwagę, że nie tylko nasza firma zdecydowała się na pozycjonowanie. Konkurenci mogą pozycjonować frazy, z którą my dopiero zaczęliśmy działać, od lat regularnie rozbudowując zaplecza, linkując z forów, pracując na sklepie i podejmując inne działania. Tysiące spędzonych godzin sprawiają, że niekiedy będziemy musieli poczekać na efekty bardzo długo lub zdecydować się na inną frazę, którą wpisują nasi potencjalni klienci. Innym rozwiązaniem jest pozycjonowanie lokalne, w którym przykładamy wagę głównie do konkretnych, naszych lokalizacji.
Kilka najtrudniejszych branży obecnie do wypozycjonowania to meble, branża odzieżowa i urządzenia elektroniczne. Konkurencja jest ogromna i większość firm przeznacza ogromny budżet na wypozycjonowanie konkretnych fraz w sposób efektywny. To może oznaczać dla nas ogromną ilość pracy, o której nie wiemy, czy opłaci się w przyszłości. Pozycjonowanie sklepów internetowych ma to do siebie, że przecież nikt nie zna zamierzeń osób zarządzających zmianami w logarytmach wyszukiwarki. Prawda jest taka, że z dnia na dzień może zostać aktualizacja, które zmieni zasady gry. Kluczem jest zdrowe podejście do ryzyka i określenie dobrych fraz razem z granicami, w jakich chcemy się zmieścić.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego i trudność, z jaką wycenia się tego typu usługę często przyprawia o ból głowy. Szczególnie w sytuacji, gdy przedsiębiorca lub sprzedawca, który jest jednocześnie właścicielem sklepu nie zna branży ecommerce i specyfiki pozycjonowania. Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Co zrobić, aby nie przepłacić?
Koszt wypozycjonowania każdej frazy podczas pozycjonowania jest inny, a to dlatego, że są różne modele rozliczeń. Możemy płacić za gwarancję uzyskania pewnej pozycji lub ilość godzin poświęconą na wypozycjonowanie danej frazy. Przy pierwszej opcji warto zwrócić uwagę, na to, że nie da się dokładnie określić możliwości wypozycjonowania danej frazy. Wszystkie szacunki dotyczące tego aspektu to sprawka intuicji i doświadczenia specjalisty. To powoduje, że chcąc zdecydować się na pozycjonowanie sklepu internetowego z modelem rozliczeń zapewniającym gwarancje frazy na danej pozycji, musimy ufać wykonawcy. W innym przypadku podejmujemy duże ryzyko, gdyż nieetyczne agencje przestawiają frazy / dane w raportach, aby sprostać obietnicom, a klient nie jest w stanie obiektywnie sprawdzić stanu rzeczy.
Innym rozwiązaniem jest zatrudnienie w oparciu o stawkę godzinową i zaufanie w stosunku do efektów. Efekty bowiem można, podobnie jak w powyższym przypadku, oszacować, lecz ma na nie wpływ tak wiele czynników, że nie można z pewnością ich określić. Pozycjonowanie sklepu internetowego to kwestia również możliwości platformy i oprogramowania. Trzeba za każdym razem znaleźć pośredni, złoty środek pomiędzy user experience (doświadczeniami użytkownika ze sklepem internetowym), a optymalizacją on-page (na stronie), która powoduje szybsze się jej ładowanie. Jest też wiele innych czynników, z którymi musi zmierzyć się pozycjoner, aby wyprowadzić wybrane frazy kluczowe na wysokie pozycje.
Kluczowym więc aspektem zarówno przy jednym i drugim sposobie rozliczenia się za pozycjonowanie sklepów internetowych jest budżet i zaufanie do drugiej osoby lub agencji. Dzieje się tak dlatego, gdyż efekty trudno jest zobaczyć patrząc na wiele liczb na raportach. Dopiero patrząc w zwiększające się zyski z klientów, którzy przyszli z wyszukiwarki możemy oszacować jak praca wybranych specjalistów wpływa na rozwój naszego biznesu. Z uwagi na to, że na tego rodzaju efekty będziemy musieli poczekać, przez pierwsze miesiące to głównie kwestia zaufania w stosunku do wykonawcy. Jeżeli natomiast zaryzykujemy, a nasz specjalista wywiąże się z obowiązków, zyski mogą być co najmniej kilkunastokrotnie większe niż zainwestowany kapitał.
Jeżeli więc zadać pytanie ściśle o to ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, widełek cenowych nie ma. Ogólnie kwota może wynosić od kilkudziesięciu lub kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego jak szeroka będzie strategia pozycjonowania, jakie frazy będą wybrane i jak duża będzie ich ilość. Pozycjonowanie dwudziestu stosunkowo trudnych fraz kluczowych będzie prawdopodobnie znacznie droższe niż dwóch łatwych do wypozycjonowania.
Pozycjonowanie i optymalizacja – Jaka jest zależność od siebie obu czynników?
Wspomnieliśmy w artykule, że wypozycjonowanie konkretnych fraz kluczowych dzieli się na działania w sklepie internetowym i poza nim. Jeżeli chodzi o wewnętrzne działania w sklepie internetowym, pozycjonowanie konkretnej frazy ułatwia między innymi odpowiednia wewnętrzna struktura linków, treści na stronie, obrazy, szybkość ładowania się sklepu internetowego i podobne czynniki. Każdy z nich natomiast ma duży wpływ na pozycjonowanie konkretnych fraz, które sobie wybierzemy. To właśnie najczęściej nazywamy SEO sklepu internetowego.
Poza stroną to zupełnie inny gatunek działań. Tutaj znajdziemy takie techniki jak linkowanie zewnętrzne z innych, wartościowych, powiązanych tematycznie witryn i blogów. Linkowanie na forach tematycznych, budowanie zapleczowych stron i podobne czynności to w całości pozycjonowanie poza stroną internetową.
Długi i krótki ogon – O co chodzi w wyrazach długiego i krótkiego ogona?
Pozycjonując sklepy internetowe lub rozmawiając z pozycjonerami możesz spotykać się z takimi hasłami jak słowa długiego i krótkiego ogona. Chodzi w tym o to, że słowa długiego ogona to fraza dłuższa, lecz bardziej precyzująca to, do kogo może trafić. Przykładowo fraza o krótkim ogonie to:
Sukienka czerwona
Fraza, która w tej sytuacji mogłaby być nazwana jako ta z długim ogonem to:
Sukienka czerwona na bal maturalny
Widzimy w tej sytuacji, że na kategorie sukienka czerwona będzie trudniej się wypozycjonować, lecz prawdopodobnie więcej osób wchodzi właśnie wykorzystując tą frazę. Wybierając frazę o długim ogonie może mamy szansę trafić do mniejszej ilości osób, lecz o ustalonych preferencjach. To znaczy, że jeżeli już uda nam się zbudować pozycję, a użytkownicy zaczną wchodzić do sklepu, my mamy znacznie większą szansę na sprzedaż. Oczywiście jeżeli posiadamy wystarczający wybór sukienek czerwonych na bal maturalny.
Podstawy pozycjonowania sklepów internetowych – Warto wiedzieć
Powyższe informacje warto posiadać. Szczególnie podczas negocjacji i poszukiwania odpowiedniego partnera do wykonywania tej usługi. Przydadzą się zarówno przy formułowaniu pytań jak weryfikowaniu otrzymywanych informacji i późniejszych raportów. Jeżeli tylko poznamy podstawy, później dzieli nas już tylko krok od wybrania najlepszej oferty lub chociażby zadbania o swój sklep na własną rękę. Nawet niewielka wiedza techniczna bowiem już umożliwi nam wykonanie opisu kategorii lub produktu, który ma szansę pomóc wynieść konkretne frazy na szczyt. Lepsze wyniki uzyskamy z pewnością z pomocą specjalisty, jednak czasem sprzedawca chce od czegoś zacząć. Nawet, gdy ma zrobić to na własną rękę.